Rederij verruilt personeel

Nederlandse zeevaarders verliezen hun baan door een van de belangrijkste exportproducten van de Filippijnen: goedkope Filippijnse arbeid. Rederij Jo Tankers uit Spijkenisse vervangt 94 van de 134 Nederlandse zeevarende werknemers door Filippijnen. Dat maakte de rederij, gespecialiseerd in het vervoer van hoogwaardige vloeibare producten, deze week bekend.

Van de 781 man varend personeel bij Jo Tankers was het merendeel al afkomstig uit de Filippijnen. Concurrenten hebben volgens de rederij minder Europese werknemers in dienst, waardoor hun loonkosten lager uitvallen, soms wel 55 procent.

Met de vervanging van 94 Nederlandse en 9 Noorse officieren, waaronder kapiteins, door goedkopere Filippijnen hoopt Jo Tankers per jaar ongeveer 4,3 miljoen euro te besparen. ,,Het is een pijnlijke operatie, maar we kunnen het niet langer uitstellen'', legt directeur Frank de Haan van Jo Tankers uit.

Volgens Marcel van den Broek van de Federatie van Werknemers in de Zeevaart (FWZ) zijn er afspraken dat rederijen niet zo maar Nederlandse werknemers kunnen vervangen door bijvoorbeeld Filippijnen. De FWZ zegt de ontslagaanvragen, die de rederij bij het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) heeft ingediend, aan te zullen vechten. Jo Tankers zegt dat het zich aan de afspraken houdt.

Van de 33 schepen in de vloot van Jo Tankers varen er nu nog zeven onder Nederlandse vlag. Drie daarvan worden `omgevlagd' naar de vlag van het Noorse Internationale Scheepsregister (NIS), waardoor de vervanging van de Nederlandse door een Filippijnse bemanning juridisch mogelijk wordt. Op de overgebleven vier schepen onder Nederlandse vlag worden alle junior officieren in de loop van 2006 vervangen.

De FWZ zegt niets te kunnen doen tegen het omvlaggen, maar wel tegen de ontslagen op de Nederlandse schepen.