Koeloze melk

De huismerkverpakkingen van Albert Heijn lijken volgens Unilever te veel op die van de A-merken van Unilever. Een ander supermarktbedijf, Super De Boer, is bezig met een opmerkelijke restyling van de huismerken.

De witte motor van Joris Driepinter is tegenwoordig koningsblauw, de halfvolle lichtblauw. Karnemelk is rood. Reguliere yoghurt is diepgroen en de magere versie grasgroen. Vanillevla is uiteraard geel en chocoladevla bruin. We hebben het niet over de inhoud maar over de steunkleur van de verpakking.

Eind vorig jaar kocht ik een anderhalf liter melk bevattend pak bij Super De Boer. Vijf dagen later, zo lang doet een koffieverkeerddrinker zoals ik ermee, weer eentje en toen bleek de koe en het glooiend landschap verdwenen. De opwekkende slagzin `Melkdrinkers zeggen boe tegen zwerfafval' was eveneens geschrapt. Een glasfles, al jaren geleden uit de supermarktschappen verwijderd, kwam er voor in de plaats. Raar, een kartonnen pak met als opdruk een glazen fles met een dop die katholieken vroeger ijverig verzamelden om hun missie in de Derde Wereld te betalen. Of zou die fles in het pak zitten? Heeft melk niet langer te maken met het brave rund in de wei?

Verpakkingdeskundige Teun Anders, verantwoordelijk voor de grafische vormgeving van de huismerken van Super De Boer, schiet in de lach bij de vraag waar de koe is gebleven. ,,Zuivel maakt deel uit van de zogeheten `dagvers-groep', producten die men dagelijks koopt zonder op de verpakking en belettering te letten. Wij willen het huismerk onderscheiden van A-merken door deze vormgeving en kleurcode.''

Pardon?

,,Er zijn internationale kleurcodes voor van alles en nog wat; zo zijn chips bijvoorbeeld te verdelen in naturel (rood) en paprika (blauw).''

Maar er zijn alleen gele, groene en rode paprika's!

,,In andere landen is de verpakking van paprika-chips inderdaad rood, alleen in Nederland niet; dankzij fabrikant Smiths die meende dat rood beter paste bij naturel-chips.''

Waarom buigt het etiket op het melkpak niet mee met de ronding van de fles?

,,Omdat de nieuwe huisstijl naast kleurcode is gebaseerd op dat vierkantje. Binnen vier jaar worden alle Super De Boer-artikelen opnieuw beletterd, mede omdat er rekening wordt gehouden met allochtone klanten. We zijn inderdaad begonnen met de mie [paars] en de rijst [diepblauw]. Macaroni was de eerste, oktober vorig jaar. Daarna kregen de wasmiddelen een nieuw jasje. Een maand later was zuivel aan de beurt; kennelijk viel de nieuwe belettering u toen pas op. Wanneer de koekjes aan de beurt zijn? Dat weet ik echt niet; het gaat om 4.500 artikelen. We zijn nu op eenderde van de klus. Neen, ik lever geen commentaar op de kwestie Unilever versus Albert Heijn.''

Sophie Woldendorp (6) maakt zich ernstig zorgen over het uitblijven van de nieuwe vormgeving van haar melkgebit: ,,Zeg PYvon, wanneer krijg ik nou nieuwe tanden?'' Haar klasgenootjes op basisschool De Oostpoort te Delft drinken net als zij dagelijks een kwart liter melk – met een rietje. Het merendeel van haar vriendinnetjes bezit reeds nieuwe tanden. Dus wrikt Sophie, als zij denkt dat niemand kijkt, noest aan de hare. Godlof wordt zij via de Campina-melkverpakking tussen neus en lippen door gewezen op het feit dat de koe nog wel degelijk een rol speelt. Een lollige, gezien het kalf met halsdoek en vergiet. Dat is bijna zo grappig als haar oermoeder die tegenwoordig met gele oorbellen en binnenkort met subsidie van de overheid (`stoffering van het landschap') in de wei mijmert over de portee van K.Schippers' befaamde versje:

Een koe

is een merkwaardig beest

wat er ook in haar geest

moge zijn

haar laatste woord

is altijd

boe.