Dip bloemenveilingen voorbij

Met hoge omzet in de week voor moederdag sloten bloemenveilingen het hoogseizoen goed af. Eindelijk positief nieuws.

Zondag was moederdag, dus het was een drukke week op de bloemen- en plantenveilingen in Nederland. Moederdag zorgt voor een omzet die de helft hoger ligt dan normaal. De piek in de verkoop begint elk jaar rond Valentijnsdag, zet door met Pasen en loopt door tot moederdag.

FloraHolland, de grootste bloemenveiling ter wereld, maakte afgelopen week een omzetstijging bekend van bijna 5 procent over de eerste vier maanden van 2005. Volgens directievoorzitter Philip Smits van de op één na grootste veiling Aalsmeer (VBA), kunnen pas eind deze maand appels met appels worden vergeleken. ,,Ik ben voorzichtig met voorspellingen, maar houd voor dit jaar een omzetstijging van 2 procent vast.''

FloraHolland en de veiling in Aalsmeer bepalen de verkoop van bloemen en pot- en tuinplanten in Nederland en daarmee in de wereld. Volgens voorzitter Doeke Faber van de Vereniging van Bloemenveilingen in Nederland (VBN) wordt zo'n 70 procent van alle snijbloemen ter wereld in Nederland geveild. Ruim de helft van de bloemen en planten gaan 60 procent langs Nederlandse veilingen. Marktleider FloraHolland had hiermee in 2004 een omzet van 1,9 miljard euro, een kleine daling ten opzichte van het jaar ervoor. VBA in Aalsmeer zag zijn omzet 2,1 procent stijgen naar 1,6 miljard euro, bleek bij de bekendmaking van de jaarcijfers.

Volgens het CBS daalden de prijzen van bloemen en planten met 6 procent. ,,Een moeilijk en turbulent jaar'', schrijft VBA daarom in zijn jaarverslag. In Aalsmeer verdwenen vorig jaar meer dan honderd arbeidsplaatsen bij een grote reorganisatie. ,, De organisatie is nu meer gecentraliseerd. Zo besparen we structureel 8 miljoen euro'', legt Smits uit.

,,Vanaf 2003 staan de prijzen steeds meer onder druk. Kwekers hebben het moeilijk. De schaalgrootte bij producenten neemt toe. Maar een kleine gespecialiseerde kweker met exclusieve producten kan het op de veiling nog steeds goed doen.''

Directeur Jacques Teelen van FloraHolland ziet ook schaalvergroting aan de vraagkant. Grote winkelketens, zoals supermarkten, hebben een sterke onderhandelingspositie. Dat drukt de prijzen. Volgens Smits van VBA heeft de verkoop via supermarkten een positieve kant. ,,Dat zijn vooral impulsaankopen, die niet ten koste gaan van bloemisten.''

Nederland voert jaarlijks voor meer dan 7 miljard euro aan bloemen en planten uit. Het leeuwendeel hiervan gaat via de veilingen.

De uitvoer van bloemen en planten naar Duitsland, de grootste buitenlandse afzetmarkt waar 30 procent van de producten naartoe gaat, liep afgelopen jaar gevoelig terug.

Teleurstellend was verder de export naar Rusland, sinds een aantal jaar de snelst groeiende afzetmarkt. Rusland gooide vorig jaar haar grenzen dicht voor bloemen en planten uit Nederland, omdat Californische trips waren gevonden, zo luidde de eerste verklaring. Niet het onschadelijke beestje, maar vermeend gesjoemel met importcertificaten bleek in tweede lezing de reden. Na negen maanden van onderhandelingen hief Rusland de importstop op en trokken de verkopen weer aan.

Terwijl de omzet bij de grote veilingen vorig jaar tegenviel, deed de relatief kleine veiling Vleuten het goed. Vleuten zag zijn omzet vorig jaar groeien met 7 procent. De veiling richt zich op de Nederlandse bloemisten. Directeur André van Kruijssen schrijft de goede resultaten toe aan de centrale locatie, de goede organisatie en de snelle distributie. De kleine veiling, met een omzet van 25 miljoen euro, is voor 51 procent in handen van bloemenveiling Aalsmeer.

De komende jaren zien er voor de veilingen rooskleuriger uit. ,,We hebben een paar jaar van stagnatie gehad. Nu zien we weer een opgaande lijn'', zegt directeur Teelen van FloraHolland.

De marktleider heeft inmiddels de prognose voor dit jaar bijgesteld: ,,We gingen uit van een omzetgroei van een half procent, maar we rekenen nu op een stijging van 3 procent.'' Ook de directeur van Aalsmeer voorziet betere resultaten. Smits: ,,Een Nederlander geeft jaarlijks ongeveer 80 euro uit aan bloemen en planten. In Oost-Europa, maar ook in bijvoorbeeld Frankrijk en Spanje ligt dat bedrag veel lager. Daar valt nog genoeg te doen''.