Maersk is Chinese reders met bod Nedlloyd te snel af

De Deense reder Maersk biedt 2,3 miljard euro voor P&O Nedlloyd. Een defensieve stap tegen concurrentie uit China.

Het is geen Chinese reder geworden die de nieuwe eigenaar wordt van de Nederlands-Britse containerrederij P&O Nedlloyd. Het Deense Maersk, de grootste reder ter wereld, is eventuele kandidaat-kopers uit het Verre Oosten te snel af geweest door vanmorgen 2,3 miljard euro te bieden op P&O Nedlloyd.

Bestuursvoorzitter Philip Green zei vanmorgen in een toelichting dat hij ,,met niemand anders dan Maersk in gesprek was''. Maar een Aziatische overname van P&O Nedlloyd was zeker niet ondenkbaar geweest, stellen financiële analisten. Met name enkele Chinese rederijen breiden op dit moment razendsnel uit en zouden met een overname van P&O Nedlloyd in één klap een sterke positie op de snelgroeiende Aziatisch-Europese vaarroute hebben verworven.

De alsmaar stijgende export van goederen uit Azië heeft ervoor gezorgd dat voor het eerst in twintig jaar de vraag naar zeecontainers groter is dan het aanbod, waardoor reders hun tarieven flink hebben kunnen verhogen. Sinds 2002 stijgen de vrachttarieven met meer dan tien procent per jaar. P&O Nedlloyd, dat jarenlang verliesgevend was, boekte mede daardoor vorig jaar zijn grootste winst ooit.

Door zelf een bod uit te brengen op P&O Nedlloyd verdedigt Maersk zijn positie als wereldmarktleider. Als de overname van het 149 jaar oude Rotterdamse Nedlloyd (dat in 1996 fuseerde met de containertak van het Britse P&O) slaagt, stijgt het marktaandeel van Maersk boven de 18 procent en wordt het meer dan twee keer zo groot als de nummer twee, het Zwitserse MSC. Door de overname ontstaat een concern met 76.000 werknemers en 26 miljard euro omzet.

De defensieve stap van Maersk, dat ook actief is in olie, heeft zijn prijs. Voor het concern gisteren bekendmaakte met P&O Nedlloyd in gesprek te zijn, was dat bedrijf op de beurs nog 1,7 miljard euro waard. Het bod van vanochtend is 40 procent hoger dan de beurswaarde. Een jaar geleden had Maersk P&O Nedlloyd voor 1,2 miljard van de beurs kunnen halen.

P&O Nedlloyd profiteerde het afgelopen jaar van het gunstige tij op de markt voor containervervoer. Om aan de groeiende vraag naar transportcapaciteit te kunnen voldoen, hebben rederijen intussen wereldwijd honderden nieuwe containerschepen besteld. Tussen nu en drie jaar stijgt het aantal beschikbare schepen daardoor met meer dan 50 procent, terwijl het goederenvervoer per schip maar met circa 8 à 10 procent per jaar toeneemt.

Het is dus niet de vraag òf de vrachttarieven weer zullen dalen, maar wanneer. De meest pessimistische analisten verwachten de eerste prijsdalingen later dit jaar, anderen mikken op 2007 of 2008.

Maersk koopt P&O Nedlloyd op de top van de markt. Reden voor bestuursvoorzitter Green het bod aan te bevelen bij zijn aandeelhouders. ,,We waren op zich niet te koop, maar dit is een zeer waardevol bod.'' [Vervolg MAERSK: pagina 15]

MAERSK

Overname Nedlloyd kost 1.500 banen

[Vervolg van pagina 1] Het geld voor de overname legt Maersk zonder problemen op tafel. Het concern is schuldenvrij en beschikt over een sterke kaspositie. Volgens Maersk-bestuurder Tommy Thomsen versnelt de overname van P&O Nedlloyd ,,de noodzakelijke consolidatie in de versnipperde markt voor containervervoer''. Maersk en P&O Nedlloyd proberen minder cyclisch te worden door niet alleen te concurreren op prijs, maar ook op aanvullende diensten, zoals elektronische afhandeling van papierwerk en transportdiensten die aansluiten op het vervoer per schip. Hiervoor huren ze bedrijven in, die het rail- en wegvervoer voor hun rekening nemen. Maersk investeerde ook in eigen containerterminals in de belangrijkste havensteden, om minder afhankelijk te worden van derden en de doorgaans lange wachttijden in veel havens te beperken.

Maersk verwacht de investering in P&O Nedlloyd de komende jaren terug te verdienen door kostenbesparingen. Het bedrijf is van plan na de overname van P&O Nedlloyd in drie jaar circa 1.500 banen te schrappen, 5 procent van het totaal in de nieuwe combinatie. Daarbij vallen geen gedwongen ontslagen. De hoofdkantoren van P&O Nedlloyd in Rotterdam en Londen blijven operationeel en worden niet verplaatst naar Kopenhagen.

Maersk-bestuurder Thomsen verwacht geen grote culturele problemen bij de integratie van P&O Nedlloyd in Maersk. ,,We zijn allebei internationaal georiënteerde bedrijven en met Denemarken, Nederland en Engeland combineren we drie landen met een grote maritieme traditie.'' Het samengegaan van P&O en Nedlloyd leidde in het verleden wel tot de nodige interne strubbelingen en ook de overname van de Amerikaanse containervervoerder Sealand door Maersk verliep niet probleemloos.

De overname van P&O Nedlloyd gaat door als 70 procent van de aandeelhouders akkoord gaat. Het Britse transportbedrijf P&O, dat 25 procent van de aandelen bezit, is al akkoord gegaan met het bod. Andere grote aandeelhouders, onder wie de Noorse zakenman J. Frederiksen, die eind jaren tachtig betrokken was bij een (mislukte) vijandige overnamepoging van Nedlloyd en die 10 procent van de stukken in handen heeft, hebben nog niet gereageerd.

Breaking View: pagina 17