Interne strubbelingen bedreigen Formule 1

De verdeeldheid in de Formule 1 wordt steeds beter zichtbaar. Dit weekeinde bundelden de motorproducenten hun krachten. En dan komt er ook nog een rivaliserend race-competitie.

Net nu de Formule 1 met de dreigende machtsoverdacht van Michael Schumacher een nieuw tijdperk binnenstapt, wordt de interne verdeeldheid in de hoogste en drukst bekeken klasse in de autosport op de spits gedreven en dreigt op een ander vlak concurrentie van een nieuwe competitie, de A1 Racing Series. Die gaat op 25 september van start.

De toekomst van de Formule 1 na 2007 is nog onzeker. Dan loopt het `Concorde-akkoord' af, waarin de regels van de F1 zijn vastgelegd. Enkel Ferrari en de kleinere teams Red Bull Racing en Jordan hebben hun deelname tot 2012 al bevestigd. De andere teams eisen meer transparantie en een groter deel van de opbrengst uit de F1-omzet. De commerciële rechten van de sport zijn stevig in handen van Bernie Ecclestone.

Vijf van de zes motorproducenten hebben daarom afgelopen weekend een nieuwe belangenvereniging opgericht. BMW, DaimlerChrysler, Honda, Renault en Toyota hebben zich verenigd in de Engine Manufacturers' Association (EMA). De EMA vervangt de Grand Prix World Championship (GPWC), waarin de Japanse groepen Honda en Toyota geen zitting hadden.

De GPWC-leden dreigden ermee zich na 2007 terug te trekken uit de Formule 1 en een eigen competitie te starten. Door de komst van Honda en Toyota lijkt dat dreigement nu afgezwakt. De Japanse bedrijven, relatieve nieuwkomers in de sport, hebben geen trek in een avontuur waarvan de afloop hoogst onzeker is. Maar door de krachtenbundeling willen de vijf motorproducenten wel de druk opvoeren op de Internationale Autosportfederatie (FIA) die in samenspraak met Ecclestone en de teams de regels van de sport vastlegt.

In zijn beginselverklaring stelt de EMA dat het met de FIA dringend overleg eist over nieuwe regels voor de motoren. De constructeurs zijn van plan om een gezamenlijk voorstel uit te werken en daarmee naar de Internationale Autosportfederatie te stappen. Daardoor raakt Ferrari, de enige motorproducent die geen deel uitmaakt van de EMA, nog wat meer geïsoleerd. De EMA-teams klagen ook de ondoorzichtige rechtspraak in de F1 aan.

De stap komt pas enkele dagen nadat het Brits-Japanse team BAR-Honda voor twee races werd geschrapt wegens een inbreuk de bestaande reglementen. De wagens van BAR zouden minder hebben gewogen dan het opgelegde minimumgewicht en de wagens van Jenson Button en Takumo Sato werden ook uit de uitslag van de GP van San Marino geschrapt.

FIA-voorzitter Max Mosley, een vriend van Ecclestone, reageerde furieus op de aantijgingen in verband met de rechtspraak. De FIA stuurde meteen een persbericht uit om de teams te waarschuwen dat ze de integriteit van de sport niet in gevaar mogen brengen. Mosley herinnerde er ook aan dat teams die zich niet aan die regel houden, door de FIA geschorst kunnen worden voor de rest van het seizoen. Ook van een aanpassing van de motorreglementen kan volgens Mosley geen sprake zijn. De nieuwe regels zijn net bedoeld om de kosten van de F1 binnen de perken te houden en de sport competitiever te maken na jarenlange dominantie door het Ferrari-team. Net nu de F1 in dat opzet lijkt geslaagd, kan er volgens Mosley geen sprake van zijn om andermaal te sleutelen aan de reglementen.

Terwijl de spanningen in de F1-familie toenemen, werkt sjeik Mohammed bin Hasher Maktoum in alle stilte verder aan een rivaliserend circuit, de A1 Racing Series. Daarin moeten tot dertig landenteams het tegen elkaar opnemen in een identieke wagen, waardoor in de eerste plaats de rijvaardigheid van de coureurs de doorslag moet geven. De A1 krijgt de steun van voetbalvedetten als Ronaldo en Luis Figo maar ook van voormalige wereldkampioenen uit de Formule 1, zoals de Australiër Alan Jones. De Series staan gepland van september tot april, als de F1 grotendeels stilligt. Landen als Pakistan, India en Qatar hebben al een team samengesteld en in die landen wordt ook een race gereden. De eerste wedstrijd vindt plaats op 25 september op het circuit van Brands Hatch in Groot-Brittannië. Dan wordt ook de GP F1 van Brazilië gereden.

De A1 krijgt de steun van de FIA, maar volgens Ecclestone is het een doodgeboren kind. De F1-baas meent dat de televisiezenders niet warm lopen voor een rivaliserende race-competitie. Volgens Maktoum kan de A1 tot een miljard fans aanspreken, drie keer zoveel als de F1.