Directeur bakt eigen Whopper

Hij heeft inmiddels zijn eigen hamburger gebakken. Joost van Odijk (41) heeft recent een week meegewerkt in de Burger King in Augsburg. ,,Ik heb Whoppers staan bakken en het bedrijf leren kennen'', zegt de nieuwe algemeen directeur van Burger King Duitsland en Nederland. De nieuwe functie brengt het gezin met vier kinderen komende zomer naar München, de stad waar het Europese hoofdkantoor van het Amerikaanse concern staat. In Nederland staan ruim veertig restaurants, in Duitsland vijfhonderd, dus de keuze voor München was duidelijk. ,,We moeten alleen nog een huis vinden.'' Het concern heeft wereldwijd elfduizend restaurants in 61 landen. De groep behaalde vorig jaar een omzet van 11,3 miljard dollar. Internationale werkervaring heeft Van Odijk in overvloed. Hij was eerder vice-president van Tiscali voor Europa en Zuid-Afrika, woonde twee jaar in Moskou voor Pepsi en bivakkeerde een jaar op de Antillen als marinier. Voor zijn overstap naar Burger King had hij een eigen bedrijf. ,,Maar ik wilde weer meedraaien in een groot bedrijf en met een eigen onderneming is dat lastig te bereiken. Burger King is een mooi en lekker concern.''

Personalia@nrc.nl