Maersk bespreekt overname Nedlloyd

's Werelds grootste containerrederij, Maersk, praat met P&O Nedlloyd over een overname. Dat heeft de Nederlands-Britse reder vanmorgen bevestigd in reactie op berichten in de pers.

Wordt P&O Nedlloyd eigendom van het Deense concern, dan is sprake van de grootste overname in het containervervoer ooit. Maersk, leider op de wereldmarkt met een aandeel van zo'n 12 procent, wordt dan ruim twee keer zo groot als de nummer twee, het Zwitserse Mediterranean Shipping Company (MSC, 8 procent). P&O Nedlloyd is nummer vier, met 6,5 procent.

Maersk, ook actief in olie- en gaswinning, scheepsbouw en detailhandel, heeft 25.000 werknemers. Het vervoer van ruim een miljoen containers per jaar levert een omzet van 12,7 miljard euro op, 57 procent van het concerntotaal. P&O Nedlloyd (13.000 werknemers, omzet 5,2 miljard euro) vervoert jaarlijks ruim 400.000 containers. Op de beurs is P&O Nedlloyd 2 miljard euro waard, nadat de koers vanochtend met zo'n 20 procent steeg.

P&O Nedlloyd, met hoofdkantoren in Londen en Rotterdam en een nagenoeg volledig Brits bestuur, was jarenlang een gezamenlijke onderneming van het Britse P&O en het Nederlandse Nedlloyd. Vorig jaar kocht Nedlloyd de Britten uit en kreeg het een eigen beursnotering in Amsterdam. De beurskoers verdubbelde sindsdien.

P&O Nedlloyd profiteerde, net als andere scheepvaartbedrijven, van het groeiende handelsverkeer met China. De overcapaciteit in de containersector is verdwenen en de prijzen voor containervervoer zijn sterk gestegen. Daardoor is kapitaal beschikbaar gekomen voor overnames. [Vervolg P&O NEDLLOYD: pagina 15]

P&O NEDLLOYD

Maersk: goed gevulde kas voor overnames

[Vervolg van pagina 1] Maersk heeft de afgelopen jaren al drie containerrederijen gekocht en beschikt nog altijd over een goedgevulde kas voor overnames. ,,De belangrijkste vraag is de prijs die Maersk gaat betalen'', zei analist Stephen Rammer van de Deense zakenbank Handelsbanken tegen persbureau Reuters, die schat dat Maersk een premie van circa 20 procent op de beurswaarde van P&O Nedlloyd zal betalen.

Vooruitlopend daarop noteerde het aandeel P&O Nedlloyd op de Amsterdamse effectenbeurs rond het middaguur 20 procent hoger op 50 euro, de hoogste koers ooit. Vanochtend heeft de handel in het aandeel korte tijd stilgelegen, in afwachting van een verklaring van P&O Nedlloyd. Het aandeel was toen al een paar procent gestegen, nadat transportkrant LLoyd's List het gerucht over de overnamebesprekingen had gemeld.

Volgens analisten zou een overname van P&O Nedlloyd door

Maersk een belangrijke stap voorwaarts zijn in de consolidatie van de sterk gefragmenteerde containervaart. Behalve de gevestigde spelers als Maersk, MSC, Evergreen en P&O Nedlloyd, zijn met name Aziatische rederijen sterk in opmars.

,,2005 is het jaar voor overnames in de sector'', zei Petercam-analist Thijs Berkelder tegen persbureau Dow Jones. ,,De containermarkt is op zijn top met een hoog volume en prijsgroei. De bedrijven maken allemaal hoge winsten en dat is de voorwaarde voor consolidatie.'' Maersk is volgens Berkelder niet de meest logische partner voor P&O Nedlloyd. ,,Een Aziatische partij lijkt meer voor de hand liggend gezien de hoge economische groei daar.''