Kunstcollectie van Pinault verlaat Parijs

De Franse miljardair FranÇois Pinault ziet definitief af van de bouw van een museum voor zijn verzameling moderne kunst op het Seine-eiland Ile Séguin. De collectie wordt nu ondergebracht in Venetië.

Pinaults beslissing is ingegeven door frustratie over het gebrek aan medewerking van de kant van de overheid en met name van de gemeente Boulogne-Bilancourt, waaronder het ten zuidwesten van Parijs gelegen Ile Séguin valt. Ook kocht hij vorige maand het Palazzo Grassi in Venetië. Daar gaat hij een deel van zijn verzameling onderbrengen.

Pinault maakte de afgelasting van het project gisteren bekend, met een kort perscommuniqué van zijn bedrijf Pinault-Printemps-La Redoute, en met een lang opiniestuk in dagblad Le Monde. In het stuk zegt Pinault niemand te willen beschuldigen maar niet meer het geduld te kunnen opbrengen om ,,Frankrijk een museum te geven''. Gezien de trage ambtelijke molens en de ,,slordige antwoorden'' en ,,vage beloften'' die hij kreeg op zijn aanhoudende verzoeken om daadkracht, verwacht Pinault, die zijn plannen al in 2000 bekendmaakte, dat het museum niet zoals voorzien dit jaar, maar pas in 2010 geopend zou kunnen worden. Hij schrijft: ,,De eeuwigheid is het tijdsbestek van de kunst, maar niet voor de projecten die haar willen dienen.'' Ook wijst de 69-jarige Pinault op zijn leeftijd.

De afgelasting komt niet als een volslagen verrassing, na de aankoop van het Palazzo Grassi vorige maand. Weliswaar is het paleis, voorheen bezit van de overleden Fiat-topman Agnelli, met 2500 vierkante meter veel kleiner dan het voorgenomen museum van architect Tadao Ando op Ile Séguin (16 duizend vierkante meter), maar Venetië heeft inmiddels toestemming gegeven voor een forse uitbreiding. Bovendien heeft Pinault zijn plannen aangepast en ziet hij het Palazzo als het begin van een `internationaal netwerk' van soortgelijke tentoonstellingsgebouwen, waarin `werken, voorstellen, ideeën en een manier van kijken heen en weer reizen'. Berlijn en de Noord-Franse stad Lille hebben al van hun belangstelling blijk gegeven.

De kranten reageerden vanochtend gelaten op Pinaults beslissing, en boos op de gemeentelijke laksheid. Alle commentaren wijzen op de talloze voorbeelden van voor het kunstklimaat bevorderlijke privé-mecenaat in Amerika, terwijl mecenassen in Frankrijk, waar de staat de kunst domineert, verdacht worden gevonden. Le Monde verbaast zich over de `vreemde stilte' van de kunstwereld zelf.

FranÇois Pinault maakte met name fortuin met transacties eind jaren tachtig met de Californische verzekeraar Executive Life. Daarvoor moet hij zich nog verantwoorden voor de Amerikaanse justitie. Hij verzamelt al dertig jaar moderne kunst. De samenstelling van zijn collectie is onbekend, zeker is wel dat belangrijk werk van Jeff Koons, Cindy Sherman, Rebeyrolle, Rothko en Donald Judd er deel van uit maakt.