Keuken is moe en smerig

Wantrouw koks en in het bijzonder Herman den Blijker. Vanavond speelt hij in de eerste aflevering van de 7-delige serie Herrie in de keuken de kok die het even in een week maakt. In de serie, afgeleid van de Britse Ramsay's kitchen, bezoekt hij noodlijdende restaurants om ze uit het slop te halen.

Den Blijker, mede-eigenaar van Rotterdamse zaken als Foody's, De Engel, Zeezout en Jachtclub Hillegersberg, zoekt in de restaurants de zwakke kanten en blaast ze met nieuwe kaart en efficiëntere keuken nieuw leven in. Vanavond zegt hij over het Grand Café Koekenbier in Alkmaar in onvervalst Rotterdams: ,,Wat moet ik daar godverdomme mee'', ,,smaakt naar karton'', ,,roergebakken bagger'' en personeel dat ,,ongemotiveerd staat te kutviolen''.

Een salade Niçoise van de oude kaart ziet hij als een ,,volgescheten bord''. De keuken is verder bij eerste inspectie smerig, ingrediënten in de koelkast staan niet afgedekt en er heerst chaos. Volgens Den Blijker is de keuken moe en stuurloos. Twee koks die het management van de nieuwe eigenaar Arnoud Schimmel `stagneren en saboteren' worden ontslagen.

We horen Den Blijker als restaurantdokter een kast clichés opentrekken: ,,Er moet kwaliteit op het bord liggen'', ,,groente moet naar groente smaken'', ,,verse producten'', en ,,de keuken moet strak en schoon zijn''. Natuurlijk lukt het hem Koekenbier met een nieuw, kleiner menu terug op de culinaire kaart te zetten. Hij benadrukt dat de bediening vriendelijk moet zijn en tijdens spitsuur geen broodjes moet eten of een `peukie roken'. Op de laatste avond van zijn verblijf, als de nieuwe gerechten uit de gereorganiseerde keuken komen, loopt het vooral bij de bediening in het honderd. Hoofdgerechten laten te lang op zich wachten of worden al geserveerd terwijl het vuile servies van de voorgerechten nog op tafel staat. Maar al met al is het toch goed gegaan. Hij komt na vier weken nog een keer terug en constateert tevreden dat zijn adviezen strak worden nageleefd.

Het is een aardige uitzending, maar Den Blijker zou ook zijn eigen personeel over klantvriendelijk gedrag moeten informeren. Want eters in Foody's een uitgebreid diner serveren terwijl ze aan een hoge borreltafel staan is een gotspe. Daar komen wij nooit meer.

Herman den Blijker: Herrie in de keuken!, Yorin, 21.30-22.30u.