BNN plaagt De Mol met billboard

Voor de kantoren van televisieproducent John de Mol in Laren en Naarden werden gisteren billboards geposteerd waarop BNN-presentatoren in de aanbieding werden gedaan.

Bridget Maasland, Katja Schuurman en Patrick Lodiers kosten tien miljoen euro in de uitverkoop. De wat oudere Jeroen Pauw (BNN én NPS) wordt van de hand gedaan voor het midlife-prijsje van vijf miljoen euro. Vandaag en morgen doet de omroep de presentatoren ook in radio- en tv-spotjes in de aanbieding.

BNN wil met de actie aangeven ,,wat de presentatoren volgens ons waard zijn'', zegt de voorzitter van de jongerenomroep, Laurens Drillich. De omroep wil ook met de spotjes laten zien dat iedereen in Hilversum ,,een beetje gek aan het worden is''.

De avances van De Mol voor zijn nieuwe zender Tien werken volgens Drillich prijsopdrijving in de hand. ,,Als de top meer gaat verdienen, gaan andere mensen ook nadenken over wat zij waard denken te zijn. Maar bij ons zijn de financiën beperkt. Wij zijn een kleine publieke omroep.''

Niet alleen het geld is beperkt. BNN kan Bridget Maasland bijvoorbeeld ook geen dagelijks programma aanbieden, omdat de omroep niet elke dag uitzendt. De Mol kan dat wel. Maasland spreekt momenteel met De Mol én met BNN over haar toekomst, bevestigt Drillich. ,,Wij zijn realistisch over de mogelijkheden om presentatoren te behouden'', zegt hij. ,,Bart de Graaff zei het al: `Je hebt principes en je hebt vaste lasten.'''

Tien-woordvoerder Thomas Notermans noemt het een ,,leuke actie''. ,,Al vraag ik me wel af wat het allemaal kost.'' Tien wil niet ingaan op de gesprekken met Maasland. Wel noemt Notermans haar ,,een heel erg talentvolle presentatrice''. ,,Maar wij zijn gewend alleen over presentatoren te praten als er contracten getekend zijn.''

BNN bedacht de actie volgens Drillich niet om Bridget Maasland in huis te houden, maar deed dat naar aanleiding van de overstap van Jack Spijkerman (VARA) naar Tien. Eerder lieten Linda de Mol (TROS), Beau van Erven Dorens (RTL4) en Barend en Van Dorp (RTL4) weten naar Tien te gaan.

De zender begint half augustus met uitzenden in de avonduren op het kanaal van kinderzender Nickelodeon.