Amerikaanse droomdebutant

De Amerikaanse auteur Tristan Egolf (33) heeft eergisteren in zijn woonplaats Smoketown, Pennsylvania, met een geweer een eind aan zijn leven gemaakt. Dit bevestigt uitgeverij Cossee, die twee jaar geleden Egolfs tweede roman Rokje en de viool (Skirt and the Fiddle) publiceerde.

Tristan Egolf, geboren in 1971, debuteerde in 1998 geruchtmakend met Lord of the Barnyard, een pseudobiografie (vertaald als Heer onder het gepeupel) over een boerenzoon die door zijn spectaculaire vroegtijdige dood een mythe wordt. De roman, die leest als een mengeling van geschiedschrijving en onderzoeksjournalistiek, werd in deze krant gerecenseerd als `een absurdistische wraaktragedie – geschreven met een enorme vaart en in een taal die de lange zin en de barokke scheldkanonnade niet schuwt'.

De zelfmoord van Egolf, die zeven jaar geleden optrad op het Crossing Border-festival in Den Haag, kwam niet helemaal onverwacht. ,,Hij was zich de laatste tijd aan het terugtrekken'',zegt Eva Cossée van de gelijknamige uitgeverij. ,,Zijn huwelijk was op de klippen gelopen en hij had problemen met het voltooien van zijn derde roman, Kornwolf. Zijn doodsbericht kwam bijna tegelijkertijd met een nieuwe versie van de roman.''

Aan het eind van de jaren negentig werd Tristan Egolf beschouwd als een van de droomdebutanten die de Amerikaanse literatuur een nieuw, postmodern aanzicht gaven. Dat hij minder (commercieel) succes had dan Dave Eggers (van A Hearbreaking Work of Staggering Genius), moet aan de geringe knuffelbaarheid van zijn roman hebben gelegen; lezers hebben liever een hedendaags weesjongensverhaal dan een onderdompeling in de wereld van de Amerikaanse white trash. Met zijn tweede boek wist Egolf zijn schare fans niet te vergroten: Skirt and the Fiddle, over een aan lager wal geraakte concertviolist, moest het hebben van de explosieve stijl, die grossiert in absurdistische dialogen, beeldende beschrijvingen en scherpe oneliners, en die vooral deed denken aan het werk van Louis-Ferdinand Céline.

Geheel in de Amerikaanse traditie had Tristan Egolf een levensverhaal dat perfect aansloot op de rauwheid van zijn romans. Hij werd geboren in Pennsylvania, groeide op temidden van kippenfokkers, verliet de universiteit om gitarist te worden in een punkband, kwam als zwervende muzikant terecht in Parijs, en werd van straat gehaald door een dame aan wie hij een manuscript liet zien dat in Amerika door zeventig uitgevers was geweigerd. De vrouw bleek de dochter van de schrijver Patrick Modiano, die Lord of the Barnyard liet lezen aan zijn uitgever. Het boek werd na Frans succes in een tiental andere landen uitgebracht.