Aangepast alternatief vervoer

Sinds vorig jaar in Nederland te koop: de Segway Human Transporter. Op de openbare weg niet toegestaan, maar op particulier grondgebied een mogelijk aantrekkelijk alternatief vervoermiddel.

Hij lijkt nog het meest op een handgrasmaaier met oversized wielen. Alleen loop je er niet achter, maar sta je tussen de twee wielen op een miniplatform.

De Segway is onder andere te koop bij de importeur, Pitch, een bedrijfje dat gelieerd is aan Hockeyclub Den Bosch (hierdoor kan men bij aankoop drie kwartier gratis training krijgen op een hockeyveld van kunstgras).

Het duurt twintig minuten voordat ik me een beetje vertrouwd voel met de Segway. Dit temeer omdat ik op internet een foto aantrof van president Bush die een duikvlucht maakte over zijn Segway en berichten over ongelukjes wegens haperingen met bijna lege batterijen (najaar 2003 werden alle 6.000 verkochte Segways teruggehaald naar de fabriek in New Hampshire).

Het leek me vooraf zoiets als leren schaatsen of fietsen, met als kunst je balans vinden met slechts twee wielen (je moet voorover leunen om de Segway in gang te zetten en achterover om te stoppen). Maar het blijkt minder moeilijk, omdat je alleen voor- en achteruit hoeft te balanceren. Verwarrend is dat je niet stuurt met het stuur, maar met het linker handvat, waarmee je bij een brommer gas geeft. Ook is het balanspunt tussen voor- en achteruit rijden in het begin te subtiel.

De Segway wordt geleverd met drie magneetsleutels, voor beginners gaat hij met de zwarte tot maximaal tien kilometer per uur, met de gele dertien en de rode zestien kilometer per uur (bij de HT-i twintig).

Na een kwartier training kan ik er al alleen mee rijden en probeer ik hem uit met de rode sleutel. Ik schrik van de hoge snelheid: twintig kilometer op zo'n laag platform lijkt sensationeel hard. Ik durf geen abrupte bochten te nemen (de Segway kan zelfs om zijn eigen as draaien) en vrees een paniekhandeling als ik een noodstop moet maken, maar heb tevens het gevoel dat ik het na wat meer oefening wel onder de knie krijg.

De Segway werd eind 2001 gepresenteerd als revolutionair transportmiddel dat het straatbeeld voorgoed zou veranderen. Volgens de New Yorkse uitvinder Dean Kamen (1951) is de Segway zelfs wat de auto betekende voor het paard-en-wagen. Kamen heeft circa honderd patenten op zijn naam staan, waarvan vele op medisch gebied, zoals een draagbaar nierdialyseapparaat en een rolstoel die trappen `neemt'. De Segway is gebaseerd op een geraffineerd samenspel van sensoren en dynamische stabilisatie door middel van gyroscopen.

Volgens sommigen is de Segway echter inmiddels een mislukking, ofwel verworden van een serieus alternatief vervoermiddel tot een marginaal fun-vehicle. Hij mag in meerdere landen, zoals Nederland, niet op de openbare weg of het trottoir rijden, omdat hij niet aan de eisen van het verkeersreglement voldoet. Ook in een stad als San Fransisco is hij verboden. Anderzijds wordt hij in een aantal Amerikaanse en Franse steden (Seattle, Atlanta, Parijs, Nice) gebruikt voor toeristische kunst- en stedentrips of ingezet door de politie. Piet Kruijt, woordvoerder van Pitch: ,,Wij hebben net vanmorgen van de gemeente Den Bosch te horen gekregen dat we een guided VVV-toer met Segways hier in de stad mogen gaan verzorgen. Daarnaast denken wij vooral aan toepassingen in fabrieken, bedrijfs- en golfterreinen, als crash-car in ziekenhuizen. In Lille loopt een pilot met vervoer door Segways van transferia naar de binnenstad.''

Voordeel is dat de Segway milieuvriendelijk en geluidsarm in het verkeer is; nadeel is dat hij qua bewegen minder gezond is dan lopen of fietsen.

In de VS telde de Segway Enthousiasts Group begin vorig jaar 3.400 leden en eind 2004 volbracht een team een coast-to-coast-tocht dwars door de VS op een Segway HT. Volgens BBC-News reden er in Engeland vorig jaar 30 tot 50 rond, in Nederland zijn er niet meer dan tientallen verkocht. Dit lijkt, gezien de toch wat hoge prijs, ook niet zo verwonderlijk. Kruijt schat dat wereldwijd 10.000 tot 15.000 Segways zijn verkocht.

Er zijn twee typen verkrijgbaar: de HT-p en HT-i serie. De HT-i serie is breder dan de compacte HT-p, wat een betere stabiliteit geeft. Bovendien kun je meer bagage meenemen. Alle modellen zijn uitgerust met twee elektromotoren met ieder 1,5 kilowatt vermogen. Er zijn tevens Segway-accessoires te koop, zoals tassen, slot, bel, beschermhoes, batterijen en onderdelen (spatborden, banden, wielen). Vanaf eind mei zijn twee nieuwe uitvoeringen te koop: de Golf Transporter (GT) en de Cross Terrain Transporter (XT). Aan de GT kan een rek bevestigd worden voor een golftas. De bredere XT heeft lagedruk terreinbanden met meer profiel en verstevigde spatborden, die de berijder beschermen tegen vuil. De Centaur, nu nog een concept (met een X-vormig frame), is de eerste vierwieler van Segway.

Website: www.segwaynederland.nl