Zakenkrant op tabloid buiten VS

Om te bezuinigen gaat de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal zijn Europese en Aziatische edities per 17 oktober op compactformaat uitgeven: 37 bij 25 centimeter. Compactformaat, ook wel tabloid genoemd, heeft volgens de Amerikaanse zakenkrant bewezen in veel delen van de wereld ,,populair bij lezers'' te zijn. In Engeland zijn The Times en The Independent, in België De Standaard en in Nederland Trouw en Het Parool op dit formaat overgegaan.

Volgens The Wall Street Journal scheelt het nieuwe formaat dit jaar 3,9 miljoen en vanaf 2006 ongeveer 13 miljoen euro per jaar aan productiekosten. Daar staat een eenmalige kostenpost van zo'n 5,5 miljoen euro voor herstructurering tegenover. Een ,,klein deel'' van het buitenlandse personeelsbestand zal worden geschrapt. Er zullen ,,meer dan 100'' verslaggevers en redacteuren overblijven, naast de bijna 500 verslaggevers en redacteuren die voor Dow Jones Newswires werken, het persbureau dat tot hetzelfde bedrijf behoort.

De Europese editie van de krant, opgericht in 1983 en gevestigd in Brussel, telt 86.156 abonnees en de Aziatische, opgericht in 1976 en gevestigd in Hongkong, 80.883 abonnees. In de Verenigde Staten heeft de krant zo'n 1,8 miljoen abonnees.

In de VS wordt het formaat van de krant niet gewijzigd. Wel komt daar per 17 september een weekendeditie uit, waarvoor de meeste van de in het buitenland overbodig geworden journalisten een baan zou worden aangeboden. In Europa en Azië blijft de krant in het weekend niet verschijnen.

Met de compacte edities wordt niet noodzakelijkerwijs een toename van het aantal abonnees verwacht. Het gaat om de ,,kwaliteit meer dan om de kwantiteit van de lezers'', omdat daar het ,,het voordeel van onze inhoud het grootst is'', aldus de krant, die verder streeft naar ,,meer integratie'' met zijn website.