`Bounce' is een razend knappe hiphop-show

Het verwijt dat hiphopdans niet meer dan een kunstje is, is vaak terecht. Maar zoals de Braziliaanse choreograaf Bruno Beltrao onlangs op het Utrechtse Springdance Festival een ware synthese tussen de modern-academische dans en hiphopdans liet zien, zo inventief gaat ook de Brit Anthony van Laast met hiphop om. Ook hij heeft een achtergrond als moderne danser en choreograaf bij de London School of Contemporary Dance, maar Van Laast verrijkt de hiphop met moderniteiten, van binnenuit. Het resultaat is Bounce, een verpletterend lekkere en razend knappe show. Met alle kunstjes en clichés die je kunt verwachten, maar briljant en verrassend gedaan.

Van Laast werd in 1979 beroemd toen hij Kate Bush leerde dansen, en verdiende later zijn sporen met films als Excalibur en musicals als Mamma Mia! Van Laast (met naar verluidt een Nederlandse moeder) werd geridderd door koningin Elizabeth, en heet dus eigenlijk Sir Anthony van Laast.

Het toneelbeeld van Bounce is een beproefde mix van West Side Story en urban, met stellages die een groezelige getto-architectuur verbeelden. Dansjes worden afgewisseld met een tekstje van een deejay of human beat box. Van Laast laveert door alle valkuilen heen, en toont in zeventig minuten geschiedenis en cultuur van de hiphopdans in een notendop. Funk, jazz, zwarte nachtclubdans uit de jaren twintig van de vorige eeuw, John Travolta-discosoul uit de jaren zeventig (met hilarische verkleedpartijen), de eerste raps van Grandmaster Flash, de drollenvangerdans van MC Hammer: Van Laast toont de zwarte `straatcultuur' in een vrije associatieve vorm. Inventief en origineel voegt hij nieuwe bewegingen toe aan de hiphop.

Bounce bevat ook veel humor. In een scène danst een typisch New Yorkse-fietskoerier als een klassieke danseur noble tussen de zakkige broeken door. De zaal vol meiden, kinderen met hun (groot-)ouders en stoere jongens, ligt plat. Toch maakt Van Laast het klassiek ballet niet belachelijk. Het lijkt hem te gaan om de zwaartekracht: klassiek zweeft, hiphop aardt. Beide draaien ook om virtuositeit. En virtuoos is de cast van Bounce. De vijftien dansers beheersen stijlen als poppin', lockin' (het stroboscopisch bewegen), b-boying (breakdance) of de boogaloo (moonwalk) op adembenemende wijze. Ledematen knakken verkeerde kanten op, de onlogica van het menselijk lichaam krijgt gestalte. In de cast bevindt zich ook de Nederlandse danser Sylvain Veldkamp, die net als zijn collega's een overweldigende show weggeeft. In Bounce wordt show kunst.

Bounce, The Streetdance Sensation. Choreografie/regie: Anthony van Laast. Gezien 3/5 Luxor Theater Rotterdam. Tournee t/m 5/6. Inl: 0900-9203 of www.ntk.nl