`Veiligheid van de luchtvaart kent kostprijs'

Inspectie Verkeer en Waterstaat waarschuwt consumenten voorzichtig te zijn met prijsvechters na incidenten met het Turkse Onur Air.

Passagiers die een goedkope vlucht boeken, moeten beseffen dat ze daarmee een zeker risico lopen. ,,De veiligheid van het toestel en een goed getrainde cabinebemanning hebben een kostprijs'', zegt een woordvoerder van Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW). Het ministerie reageert hiermee op de problemen bij de Turkse goedkopestoelenmaatschappij Onur Air. Een Airbus van Onur Air moest deze week op een vlucht uit Amsterdam rechtsomkeert maken nadat brand was uitgebroken in een motor. IVW heeft ook bekend gemaakt dat twee stokoude Lockheed Tristars van hetzelfde bedrijf niet meer op Schiphol mogen landen.

De Airbus A300 was dinsdag net onderweg met 315 passagiers voor een vlucht naar het Turkse Dalaman, toen in een van de twee motoren brand uitbrak. Vermoedelijke oorzaak: een botsing met een vogel of haas tijdens het opstijgen. De gezagvoerder volgde de gebruikelijke procedure, hij schakelde de motor uit en loosde brandstof boven de Noordzee. Daarna keerde de machine veilig terug op Schiphol.

Schiphol spreekt over een ,,incident'' want er zijn de afgelopen jaren ,,geen noemenswaardige problemen'' geweest met Onur Air, aldus een woordvoerder. Ze ziet wel een statistisch verband: ,,Het aantal vluchten naar Turkije is de afgelopen jaren verdubbeld, dus is de kans dat er een keer iets gebeurt ook groter.'' Vorig jaar vlogen er elf charter- en vijf reguliere maatschappijen op Turkije; gezamenlijk vervoerden ze twee miljoen passagiers vice versa.

Maar IVW geeft Onur Air een zwak rapportcijfer. ,,Op een schaal van één tot tien voor internationale luchtverkeersveiligheid zitten de maatschappijen gemiddeld op een 7. Onur Air scoort een 6-min'', zegt de woordvoerder. IVW telt namelijk de problemen met de Airbus en de komst van de Tristars bij elkaar op ,,en twee incidenten binnen korte tijd is te veel''. De Turkse maatschappij is daarom onder verscherpt toezicht geplaatst. ,,Maar de passagiers moeten zelf ook verantwoordelijkheid nemen. Het is praktisch en economisch onmogelijk voor ons om elke aparte vlucht te controleren.''

In het jaarbericht van IVW, dat vorige week aan het parlement werd overhandigd, wordt een algemeen ,,punt van zorg'' uitgesproken. ,,Steeds vaker doen prijsvechters Nederland aan. De lage-kosten-vliegtuigmaatschappijen uit het Midden-Oosten staan in eigen land onder onvoldoende toezicht.''

In een reactie vanuit zijn hoofdkantoor in Istanbul wijst Onur Air erop dat de maatschappij sinds haar oprichting in 1992 nog nooit een fataal ongeluk heeft gehad. Manager Yasin Zengin erkent de problemen met de vlucht naar Dalaman. ,,Maar we hebben alle passagiers opgevangen en te eten gegeven. De volgende dag zijn ze met een ander toestel alsnog naar Turkije gegaan. Berichten dat wij mensen wilden dwingen weer aan boord van het kapotte vliegtuig te gaan, zijn onjuist. Dat kon niet eens, want reparatie van een motor gaat niet zo snel.'' Mensen die hun reis wensten te annuleren hadden volgens Zengin ,,gewoon'' recht op restitutie. Touroperator OAD, dat twintig passagiers op de bewuste vlucht had, bevestigt de lezing van Onur Air. ,,Alle passagiers zijn met een dag vertraging alsnog afgereisd'', zegt een woordvoerder. OAD maakt regelmatig gebruik van de vluchten van Onur Air en zegt over de hele linie ,,goede ervaringen'' te hebben. ,,Dat moet ook wel, want wij verdommen het om voor de laagste prijs de veiligheid geweld aan te doen.''