Airbus vliegt niet beter dan Boeing 747

De grootste, de sterkste, de mooiste, de meest luxueuze: over de Airbus A380 worden vele superlatieven gebezigd. Ook in het programma van Discovery Channel Building airbus A380. Volgens de makers zal het dubbeldeks vliegtuig dat op 27 april zijn eerste geslaagde testvlucht maakte, ,,de luchtvaart voor altijd veranderen''. Airbus zelf noemt zijn nieuwe toestel anno 2005 alvast `het vlaggenschip van de 21ste eeuw'.

Enige nuancering is op zijn plaats. Om te beginnen is de A380 wel groot, maar niet gigantisch: anderhalf keer het formaat van een Boeing 747-400. In ontwerp en materiaalkeuze gaat de A380 een stap verder dan andere vliegtuigen, maar revolutionair is het vliegtuig toch niet. Het blijft een `gewoon' toestel, met twee vleugels, vier motoren en een langwerpige romp. Om het luchtruim te kiezen zal de A380 op een `gewone' startbaan vaart moeten maken. Geen geruisloos verticaal opstijgende vliegende schotel of andere fantasie uit Star Trek-films die werkelijkheid wordt. Sciencefiction blijft fictie.

Ook wat het interieur betreft zal de werkelijkheid minder luxueus zijn dan het beeld dat in reclames naar voren komt. Ja, er zouden winkels, bars, fitness centra etc. aan boord kúnnen komen. En voor de best betalende passagiers liggen douches en tweepersoonsbedden in het verschiet. Een van de vooraanstaande klanten, Virging Atlantic van Richard Branson, overweegt zelfs een casino te installeren. In werkelijkheid stuiten deze fraaie plannen op grote bezwaren. Wat te doen bij turbulentie? Want de A380 mag dan het allerbeste zijn dat de ontwerpers te bieden hebben, in een krachtige storm zal de machine net zo hevig schudden als al zijn voorgangers. En wat doet de passagier die dan net onder de douche staat of aan de bar hangt? En wat als het rouletteballetje door de cabine vliegt?

Zeker zo problematisch is de financiële kant. Als de voorspellingen van Airbus kloppen zal de A380 veel zuiniger in gebruik zijn dan andere grote verkeersvliegtuigen en dus is de opbrengst per passagier groter. Het ligt niet voor de hand dat luchtvaartmaatschappijen, die moeten werken met smalle marges en scherp stijgende brandstofprijzen, hun meeropbrengst meteen steken in dure toeters en bellen. Nee, een vlucht met een A380 zal niet zo veel verschillen van die met de huidige Boeing 747.

Blijft over een nieuw vliegtuig als fraai voorbeeld van wat technologie en multinationale samenwerking in het Frans-Duits-Spaans-Britse Airbus vermag. En dat komt goed in beeld. Het minutieus in elkaar schuiven van de twee rompdelen van de A380, die respectievelijk in Frankrijk en Duitsland zijn gemaakt, symboliseert de eenwording van Europa.

Building airbus A380, Discovery Channel, 22.00-24.00u.