Zware klap voor `iconen' GM en Ford

Standard & Poor's, de Amerikaanse kredietbedoordelaar, heeft aan de Amerikaanse auto-industrie een dubbele klap uitgedeeld, door zowel GM als Ford tot de `junkstatus' te veroordelen.

Dat betekent dat beleggers hun obligaties in de twee autoconcerns, die tot de iconen worden gerekend van de Amerikaanse industrie, zullen proberen van de hand te doen en de prijs flink zal zakken. Ford en General Motors hebben samen meer dan 450 miljard dollar aan schulden. Voor beide bedrijven zal het voortaan een stuk lastiger worden aan nieuw kapitaal te komen. Op nieuwe leningen moeten zij waarschijnlijk een aanzienlijk hogere rente gaan betalen.

De beslissing werd weliswaar op de financiële markten verwacht, maar niet zo snel, en sloeg gisteren op Wall Street in als een bom. Direct na de bekendmaking door S&P's kwam de volkomen verraste obligatiemarkt in beweging en werd er massaal verkocht. Beleggers vluchtten in Amerikaanse staatsobligaties. Ook de aandelenmarkt reageerde. GM verloor gisteren 5,9 procent en Ford 4,5 procent op de beurs. Hun obligatierentes sprongen omhoog naar respectievelijk 11,7 en 10,5 procent.

De `junk-status' treft beide concerns in hun geheel, ook hun winstgevende financieringsactiviteiten. S&P's gaf ter verklaring van zijn beslissing de groeiende twijfel of beide concerns wel in staat zullen zijn de concurrentie (vooral uit Japan) het hoofd te bieden en de tegenvallende verkoop van SUV's (sport-utility vehicles), hun belangrijkste winstbron.

Het besluit van S&P's kwam een dag nadat de Amerikaanse miljardair en belegger Kirk Kerkorian bekendmaakte zijn belang in GM tot 8,8 procent te hebben opgevoerd. Dat zagen beleggers weer als een teken van vertrouwen in de grootste autofabrikant ter wereld.

Kerkorian daagde als grootaandeelhouder van Chrysler DaimlerChrysler topman Jürgen Schrempp voor de rechter omdat Schrempp het samengaan van Daimler en Chrysler had bestempeld als ,,een overname'' en niet als een fusie.