Routeplanner verovert mobieltje

Twee Nederlandse bedrijven lopen voorop bij de ontwikkeling van navigatiesystemen. ,,Het is in Nederland helaas niet cool om iets technisch te doen.''

Na de dvd-speler, een snelle internetaansluiting en de platte televisie is een navigatiesysteem de nieuwe digitale bestseller. Het aantal auto's in Europa met een apparaat dat de weg kan wijzen groeide in drie jaar met 232 procent naar 8,6 miljoen auto's.

Waren de eerste apparaten relatief groot en in de auto ingebouwd, inmiddels is de trend klein en draagbaar. In opkomst zijn vooral de mobiele telefoons waarmee kan worden kaartgelezen – in de auto, maar ook op de fiets of lopend. Alleen in Nederland worden dit jaar 750.000 van die zogeheten smartphones verkocht. Volgens het Engelse marktonderzoekbureau Canalys maken over twee jaar in Nederland zo'n 5 miljoen en wereldwijd tegen de 100 miljoen bellers gebruik van zo'n geavanceerde telefoon. ,,Navigatie zal een vast onderdeel zijn van die toestellen'', verwacht Harry Klein van Route 66, een Nederlands bedrijf dat navigatiesoftware voor telefoons ontwikkelt.

Navigeren kan dankzij satellieten die om de aarde cirkelen. Sinds president Clinton vijf jaar geleden de signalen van 24 Amerikaanse satellieten vrijgaf voor civiele toepassingen, zijn wereldwijd fabrikanten bezig met de ontwikkeling van Global Positioning Systems voor in de auto. Twee Nederlandse bedrijven hebben daarbij een leidende positie genomen.

TomTom, net als Route 66 in Amsterdam gevestigd, is met een marktaandeel van bijna 30 procent de onbetwiste wereldmarktleider op navigatiegebied. Het succesnummer van TomTom is de Go, een navigatiesysteem ter grootte van een tennisbal dat met een zuignap op het dashboard of de voorruit van de auto wordt bevestigd. De omzet van TomTom, dat deze zomer naar de beurs wil, steeg in drie jaar van 3 miljoen in 2002 naar ruim 192 miljoen euro vorig jaar.

Ook Route 66 is nog in particuliere handen. Behalve oprichter Job van Dijk zijn Theo en Johan Lanen grootaandeelhouder. De twee broers, die eerder de atoomklok geschikt maakten voor Macintosh-computers, werken vanuit het Roemeense Brasov aan nieuwe software. Met een marktaandeel van 50 procent is Route 66 de grootste verkoper van navigatiesoftware voor mobiele telefoons. Vorige maand tekende Route 66 een samenwerkingsverband met Nokia. Voor de Finse telefoongigant gaat het bedrijf alle navigatiesoftware ontwikkelen.

De oorsprong van beide Nederlandse bedrijven ligt niet in de navigatie. TomTom ontwikkelde onder de naam Palmtop Software programmatuur voor zakcomputers, onder meer een bijbel-programma. Route 66, opgericht in 1992, ontwikkelde routeplanners, bijvoorbeeld voor de Nederlandse belastingdienst.

Toen er krachtige zakcomputers kwamen, had Palmtop Software veel succes met het navigatiesoftwarepakket TomTom. Daarop besloot het bedrijf de naam te veranderen en zich op dit nieuwe product te richten. Bij TomTom op het Rembrandtsplein in Amsterdam werken 200 mensen met twintig verschillende nationaliteiten. ,,Als ons bedrijf ergens last van heeft'', zegt manager Peter-Frans Pauwels van TomTom, ,,is het dat Nederland niet erg gericht is op technologische innovatie. Meer dan de helft van onze werknemers komt uit het buitenland, op de ontwikkelingsafdeling zelfs driekwart. Het is in Nederland helaas niet cool om iets technisch te doen. Al snel ben je een nerd.''

NAVIGATIE: pagina 10