`Als je het examen verkloot, ben je de lul'

Op 23 mei beginnen de eindexamens weer. Acht havo-leerlingen van de scholengemeenschap Leo Vroman in Gouda worden tot die tijd gevolgd. Vandaag: examenstress. ,,We zijn niet zo goed in exacte vakken.''

In de kantine aan de Burgemeester Martenssingel in Gouda praten acht havo-scholieren over de laatste loodjes: het examen. Jessie: ,,Ik moet nu echt wat gaan doen.'' Nadine: ,,Het is allemaal nieuwe stof die je moet leren voor het examen, terwijl ze altijd zeggen dat je in de eindexamenklas alleen maar herhalingen krijgt. Ik weet niet wat ik moet verwachten.'' De scholieren denken aan het kopen van concentratiepillen. Floor: ,,Van die rescue-druppels. Daar word je kalm van.'' Nadine: ,,Nee, mijn moeder heeft kalmeringspillen in huis.'' Igor, die weet dat hij de nacht voor het examen niet zal slapen, houdt het op zijn gebruikelijke recept: Snickers en Fanta. Het is de komende periode erop of eronder. ,,Bij een repetitie die je slecht voorbereid maakt, denk je: ach. Nu denk ik: Nee, Jessie! Als je dít verkloot, ben je de lul!''

Floor Hess (17), Jessie Sekeris (17), Nadine Chatoui (16), Nina de Pauw (16), Igor Romijn (17), Christhian Timmer (16), Jack Schrijvershof (17), Wijnand Smits (17) en Mirjam Vermaat (16) staan nu allemaal voldoende voor hun schoolonderzoeken. Ze volgen de profielen cultuur en maatschappij en economie en maatschappij.

Het landelijk examen begint op 23 mei. Tot dan slepen zij zich door de tijd. Vakken beginnen voor hen uit te vallen, waardoor ze een ,,gatenrooster'' hebben. Ze lopen regelmatig wat verveeld door de gangen. Die houding geeft ze op school status. Zij zijn immers bijna `klaar', de anderen moeten nog een paar jaar met volle boekentassen naar school. Nadine: ,,Ik weet nog toen ik in de brugklas zat en oudere leerlingen zag hangen in de kantine. Ik voelde me toen zó klein. Nu ben ik zelf een eindexamenkandidaat!''

Ze waren op school een ,,hele moeilijke klas'', zegt het achttal. Jessie: ,,Onze wiskundedocent liep bij ons de klas uit. Hij begreep niets van ons, zei hij en stopte voor twee weken de lessen.'' Mirjam verduidelijkt: ,,We zijn niet zo goed in exacte vakken.''

Nina had in de derde klas beter voor het profiel natuur en gezondheid kunnen kiezen, zegt ze. ,,Nu pas weet ik wat ik na de havo wil, Voeding en Diëtiek. Ik kan toch door, maar ik had eigenlijk scheikunde in mijn pakket moeten hebben.'' Ook Mirjam heeft spijt. ,,In de derde wilde ik nog zo min mogelijk wiskunde en economie. Nu ga ik na het examen nog een jaar naar het volwassenonderwijs om alsnog mijn certificaat economie te halen.''

De scholieren beginnen zich in te beelden hoe het zal zijn, over een paar weken. Op 23 mei beginnen ze met economie. Ze slaken zenuwachtige kreetjes. Igor weet nu al dat hij de nacht ervoor niet zal slapen. Praten over De Dag brengt ze bij de steeds terugkerende vraag: doe jij al wat? Of: ben jij al begonnen met leren?

Ondanks de oplopende stress ontspannen ze wel in het weekend. Mirjam heeft een feest gegeven, Nadine heeft met haar vriendje bij haar moeder gehangen. Ook Christian heeft zaterdag ,,niet echt veel gedaan.'' Net als Nina. Wijnand had zijn vriendin op bezoek uit Dordrecht en werkte 's avonds in een eetcafé.

Buiten school zien de leerlingen elkaar nauwelijks. Ze onderhouden vriendschappen die ze, soms alleen, hebben opgedaan als ze uitgaan of op het internet. De moeder van Jack, Marijke Schrijvershof (43) die twee zonen heeft, vindt jongeren van nu zelfstandiger, maar ook oppervlakkiger. ,,Vroeger hadden kinderen vaak één hartsvriend of -vriendin. Nu hebben ze heel veel vrienden maar niet één in het bijzonder.''

De scholieren zijn volop bezig met hun vervolgstudie, die hun toekomst zal bepalen. Wijnand heeft zich ingeschreven bij de Hogeschool Rotterdam. Hij wil Sport, Marketing en Management gaan doen, ,,leiding gaan geven in de sportwereld''. Nadine wil theaterdocent worden, of regisseur, maar werd in Utrecht afgewezen op de Theaterschool. ,,Het was belachelijk. Ik ben 16 en deed auditie met 26-jarigen.'' Igor is de enige die het nog niet weet. Hij wilde naar de Hogeschool voor Grafi Media, ,,websites bouwen''. Maar naarmate hij zich meer in de studie ging verdiepen, bleek het minder bij hem te passen. Nu gaat hij, zonder hulp van buitenaf, op zoek naar een vervolgopleiding. Hij wil het helemaal alleen doen.

Dit is het tweede deel van een serie over havo-leerlingen in de eindexamenklas van scholengemeenschap Leo Vroman. Het eerste deel verscheen op 29 april.