Vals alarm bij BMW

Wat veel beleggers hadden gevreesd en waar BMW maandenlang voor had gewaarschuwd, werd in het eerste kwartaal van dit jaar plotseling bewaarheid. Voor de eerste maal in bijna twee jaar zijn de inkomsten en de winst vóór belastingen van BMW gedaald, vooral als gevolg van de zwakke Amerikaanse dollar en de hoge materiaalkosten. Maar dat mag geen twijfels oproepen over de aanhoudende kracht van BMW.

Het Duitse concern heeft zijn hoop gevestigd op een evenaring van de recordwinst van vorig jaar met behulp van zijn dit jaar geïntroduceerde nieuwe modellen. De vraag naar de producten van BMW is groter dan ooit. De omzet van de autodivisie is in het eerste kwartaal met 8,2 procent gestegen en die van de motorendivisie zelfs met 19 procent. En het ziet ernaar uit dat het tweede kwartaal net zo sterk uit de bus zal komen. De voornaamste zorg is of de inkomsten en de winst zullen volgen.

De kosten stegen scherp in het eerste kwartaal, maar de gunstige effecten van de nieuwe modellen moeten nog in de cijfers tot uitdrukking komen. De nieuwe sedan uit de 3-serie en de gemoderniseerde 7-serie - de belangrijkste geldmachines van BMW - zijn pas onlangs op de markt gebracht. Deze modellen moeten helpen de stijgende kosten te compenseren. Bovendien is BMW nog steeds voor meer dan 50 procent gedekt tegen de lage dollarkoers.

De aankondiging van een aandelenterugkoop ter waarde van 2 miljard dollar in maart heeft ertoe bijgedragen dat de koers omhoog is gegaan. Maar sindsdien is de koers weer teruggevallen en wordt het aandeel verhandeld op minder dan tienmaal de winst over 2005. Ondanks zijn hogere winstmarges en zijn goede kaspositie is BMW nog steeds de goedkoopste Duitse autoproducent.

Onder redactie van Hugo Dixon. Voor meer commentaar: zie www.breakingviews.com. Vertaling Menno Grootveld.