Staking dreigt bij de Spoorwegen

De CNV bedrijvenbond zinspeelt op treinstakingen nadat gisteravond de onderhandelingen over een nieuwe CAO voor Prorail stukliepen. CNV Bedrijvenbond is ,,zeer boos'' over het eindbod dat de spoorbeheerder heeft gedaan voor de ongeveer 3.000 werknemers.

De onderhandelingen waren een tevergeefse poging om het op 20 april vastgelopen overleg vlot te trekken. De huidige CAO verliep al vorig jaar april. Bedrijvenbond CNV en FNV Bondgenoten leggen het voorstel voor aan hun leden met een negatief advies.

Voornaamste probleem is het verschil in beloning tussen de werknemers van Prorail en van hun voormalige collega's bij de NS. Twee weken geleden sloten de bonden met de NS een CAO waarin een loonsverhoging van drie procent werd afgesproken. ,,Het personeel van Prorail liep al 3,6 procent achter in beloning ten opzichte van de collega's bij de NS, nu zou dat verschil zelfs nog verder oplopen,'' zegt CNV-onderhandelaar Burg Anker. ,,Da's al te bar.''

CNV vraagt een totale loonsverhoging van 4,75 procent van april 2004 tot april 2007. Het bod van Prorail komt neer op een stijging van 2,75 procent in deze periode.

De FNV noemde het bod ,,een aanfluiting''. ,,Wij zijn benieuwd of de mensen bereid zijn met woord en daad aan de werkgever duidelijk te maken dat er nu reëel onderhandeld moet worden,'' zegt vakbondsbestuurder Tonnie Neijenhuis. ,,Niet voor niets wordt er gezinspeeld op een treinstaking.''

Prorail zegt het te betreuren als de bonden zouden overgaan tot acties. ,,Dit is een loonconflict. Dat moet je niet over de rug van de reiziger uitvechten'', zegt een woordvoerder van de spoorbeheerder. Hij wijst er op dat de posities van NS en Prorail verschillend zijn. ,,NS is een meer commercieel bedrijf, wij zijn afhankelijk van de overheid.'' Daarom is het volgens hem reëler een vergelijking te maken met andere overheidssectoren, zoals Rijkswaterstaat.