Probleem Numico in Nederland

Numico heeft een goed eerste kwartaal achter de rug, maar de verkoop van zijn babyvoeding in Nederland onder de merknamen Olvarit, Nutricia en Bambix blijft achter ten opzichte van andere landen.

Dat heeft het concern vandaag gezegd bij de presentatie van cijfers over de eerste drie maanden. In de belangrijkste landen (onder meer Duitsland en Groot-Brittanië) steeg de omzet in babyvoeding met gemiddeld 15,5 procent. In Nederland zakte de omzet licht met 0,2 procent.

Volgens bestuursvoorzitter J. Bennink van Numico heeft dat drie oorzaken. In de prijzenoorlog focussen supermarktketens zich meer op prijs dan op plannen om omzet te verhogen. Ook heeft de onderneming nog last van de erfenis van het mislukte avontuur met vitaminebedrijven GNC en Rexall Sundown. Daardoor is de interne organisatie jarenlang verwaarloosd, liet Bennink weten. Ook stapte de algemeen directeur Nederland vorige maand onverwacht op.

Om de omzet in Nederland weer te laten groeien, gaat Bennink op zoek naar een aantal extra marketing- en verkoopmanagers en introduceert het voor de herfst van dit jaar een aantal nieuwe producten die recent in het buitenland succes hadden, zoals plastic afsluitbare flesjes babymelk in plaats van de kartonnen pakjes. Het concern komt ook met een innovatie van de potjes babyvoeding.

Nederland was, mét China, een uitzondering, omdat Numico in alle landen goede resultaten boekte. In Groot-Brittannië werd het marktleider in babyvoeding en in Frankrijk marktleider in ziekenhuisvoeding. De laatste divisie is goed voor eenderde van de omzet van Numico en ruim 40 procent van de winst.

De totale omzet groeide in het eerste kwartaal met 12 procent naar 444 miljoen euro, meer dan bankanalisten hadden voorspeld. De nettowinst steeg 57 procent naar 46 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat bleef met 81 miljoen euro (plus 16 procent) achter bij de verwachtingen van analisten door de lagere winstmarges.

Financieel bestuurder J.M. Huët verwacht dat de marges in het tweede halfjaar aantrekken. Dan is de twee jaar lopende reorganisatie Focus afgerond en drukt het verlies in China niet meer op het resultaat. Eerder dit jaar liet het babyvoedingsbedrijf weten zich bijna volledig terug te trekken uit China vanwege blijvend slechte resultaten.

De raad van bestuur houdt vast aan de eerder uitgesproken prognoses voor dit jaar. Bennink denkt aan een omzetgroei van 8 à 10 procent en een toename van het bedrijfsresultaat van 10 procent. Op de Amsterdamse effectenbeurs werden de kwartaalresultaten positief ontvangen. Het aandeel was met een toename van 1 procent naar 32,09 euro rond het middaguur een van de sterkste stijgers van de toonaangevende AEX-index.