Bij Sarah Bettens wil het niet stormen

In het openingsnummer is Sarah Bettens de zachtmoedige singer-songwriter, die met een akoestische gitaar om de nek een stukje zieleleven blootlegt. Meteen daarop, in het titellied van haar solo-cd Scream, gaat die gitaar af en de beuk erin. Om haar spijkerbroek blijkt dan een brede leren riem met gemeen glimmende studs te spannen. Een nummer verderop is de transformatie tot rockmeid compleet, lijkt het, als Bettens een Flying V omgehangen krijgt – een gitaar die alleen al vanwege de flitsende v-vorm een metal-archetype is.

De band achter haar kan vleugels krijgen en zich in volumineuze rock-riffs laat gaan, of kiezen voor een akoestische basis, dat maakt niet uit: Sarah Bettens klinkt als zichzelf. Dat betekent in haar geval vooral: als de ene, in oog en oor springende helft van K's Choice, de groep die ze vormt met haar broer Gert. Het is niet zo zinvol om de vraag te stellen of die groep nog bestaat (op papier wel, voor de niet al te nabije toekomst zijn er weer gezamenlijke plannen), want zowel Scream als haar verrichtingen op het podium liggen regelrecht in het verlengde van K's Choice.

Zeker als de succesnummers van die groep, zoals de fikse hit Not an Addict, voorbijkomen, is het lastig om de verschillen te vinden. Ook al omdat broer Gert destijds misschien wel het muzikale brein was, maar nauwelijks een blikvanger op het podium. Hoogstens kun je zeggen dat Bettens solo, als ze het op haar heupen krijgt, wat extremer rockt dan in het oude groepsverband, maar al te ruig moet het vooral niet worden.

Want waar een Anouk, muzikaal geen werelddelen van haar verwijderd, nog de ordinaire straatmeid in zichzelf kan loslaten, daar blijft Bettens altijd haar beschaafde, beheerste zelf. Haar stem is op zich prettig, diep en hees, maar het emotionele register is beperkt en daarmee ligt de saaiheid op de loer. Haar liedjes kennen bovendien een curieuze structurele eigenaardigheid: het verschil, en daarmee de wisselwerking, tussen couplet en refrein is doorgaans miniem. De af en toe van stal gehaalde, aloude alternatieve-rocktruc van de plotseling opstekende gitaarstorm als het tijd is voor het refrein kan niet verbergen dat alleen de fanatiekste fans echt blij worden van zo'n concert.

Concert: Sarah Bettens. Gehoord: 2/5, De Oosterpoort Groningen. Herhaling 5/5, Bevrijdingsfestivals Zwolle en Haarlem, 8/5, Tivoli Utrecht, 9/5, Paradiso Amsterdam, 11/5, 013 Tilburg.