Vliegveld Imam Khomeini weer open, maar gedoe blijft

Zou er een vloek rusten op de nieuwe Iraanse Imam Khomeini luchthaven? Meer dan een kwart eeuw is er gewerkt aan het internationale vliegveld, ten zuiden van de Iraanse hoofdstad. De werkzaamheden werden geplaagd door geldgebrek, slechte materiaalkeuze en steeds wisselende architecten.

Toen negen maanden geleden het vliegveld eindelijk werd geopend, bezette de Revolutionaire Garde de landingsbaan terwijl de fanfare nog stond te spelen. De binnenkomende vlucht vanuit het emiraat Dubai kon nog net de tanks ontwijken en vloog naar het nabijgelegen Isfahan.

De garde was van mening dat het Turkse bedrijf dat was aangetrokken om het management van het vliegveld te regelen, een veiligheidsrisico was. ,,Banden met aartsvijand Israël'', zo was de klacht van het leger over de Turken. Irans ijverige conservatieve parlement was er als de kippen bij om dat te beamen: het contract met de Turken werd in de prullenbak gegooid.

Maanden verstreken, waarbij het oude vliegveld `Mehrabad' volledig verstopt raakte. Wanhopige passagiers moeten soms kilometers naar de vertrekhal lopen omdat er files staan die elk menselijk verwachtingspatroon te boven gaan. De airconditioning werkt er sporadisch. Er moeten zoveel vliegtuigen landen dat, toen er vorige week een oude Boeing van de landingsbaan stuiterde, een andere landende vlucht niet op tijd werd gewaarschuwd. Een ramp werd op het laatste moment voorkomen door de oplettende piloot.

Dit weekend werd de nieuwe luchthaven opnieuw geopend, zonder tanks op de landingsbaan dit keer. De Turken hebben plaats gemaakt voor een Iraans bedrijf, zonder banden met Israël. De Iraniërs zijn nu klaar om `Imam Khomeini' te veranderen in een hub voor 40 miljoen passagiers per jaar. Vooralsnog landen en vertrekken er alleen vluchten van en naar de Golfstaten.

Maar tot woede van de Iraanse conservatieve pers hebben de Britse en Canadese regeringen hun landgenoten afgeraden van het nieuwe vliegveld gebruik te maken. Volgens hen liggen er antieke irrigatiekanalen onder de landingsbaan, wat tot instortingsgevaar kan leiden.

Helemaal laaiend zijn de kranten over het bericht dat de Britten zouden eisen dat de Iraniërs de naam van het vliegveld veranderen. Volgens persbureau Merhnews zouden de Britten het niet eens zijn met de naam `Imam Khomeini', de grondlegger van de islamitische republiek Iran. Geen Brit zal meer naar Iran reizen voordat de naam is veranderd, zo wist Mehrnews ,,uit betrouwbare bron'' te melden.

De Britse ambassade te Teheran noemt de berichten over de naamsverandering ,,onzin''. De Iraanse kranten vinden dat heel Iran het dan maar zonder Britten moet doen. ,,We moeten alle banden met het land verbreken en de ambassadeur het land uitzetten'', schreef de ultra-conservatief Hussain Shariatmadari in zijn krant Kayhan. Via welk vliegveld die uitzetting zou moeten plaatsvinden is nog niet bekend.