Toename van incidenten op Schiphol

De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft de luchthaven Schiphol en de luchtverkeersleiding een aantal eisen gesteld om de veiligheid rond start- en landingsbanen te verbeteren. Dit blijkt uit het jaarverslag 2004 van de inspectie.

De inspectie zegt zich al langer zorgen te maken over het toenemend aantal incidenten bij de afwikkeling van starts en landingen op Schiphol. Het komt steeds vaker voor dat taxiënde vliegtuigen, auto's of personen te dicht in de buurt komen van opstijgende of landende vliegtuigen of zich ongeoorloofd op de start en landingsbanen bevinden. Een woordvoerder van de inspectie wijst er op dat deze runway incursions een internationaal probleem zijn.

Het probleem werd eind 2003 al gesignaleerd, maar is sindsdien toegenomen. Daarom heeft de inspectie eind vorig jaar speciaal onderzoek gedaan naar de gang van zaken. Vervolgens zijn zes maatregelen opgesteld die volgens de inspecteurs van het ministerie ,,dringend noodzakelijk'' zijn. Onder meer bleek dat het speciaal opgerichte Runway Safety Team van Schiphol en de verkeersleiding niet goed werkt. Het gaf ,,onvoldoende blijk van een voortvarende aanpak'' en de inspecteurs vinden dat ,,de slagkracht aantoonbaar moet verbeteren''. Ook de opleiding van het personeel moet volgens de inspectie beter want de Engelse taal (de voertaal in het luchtverkeer) levert voor de chauffeurs van de luchthavenbusjes nogal eens problemen op.

De betrokken partijen moeten verder zo snel mogelijk de onderlinge verantwoordelijkheden vastleggen. Op termijn zou slechts één partij verantwoordelijk moeten zijn voor het gebied waarbinnen de starts en landingen worden uitgevoerd. Procedures en afspraken moeten stipt nageleefd worden.

Niet alleen tussen de diverse diensten maar ook op de grond zijn aanpassingen nodig. De inspectie vindt dat de bediening van de zogenoemde stop bars (een rij rode lampen weggewerkt in de rijbaan vlakbij de startbaan) nog te wensen overlaat. Ook de aanwijzingen op de borden langs de banen moet verbeteren. Volgens de woordvoerder van de inspectie ,,neemt men de problemen serieus en wordt er ook aan gewerkt, maar vinden wij het nog te lang duren''.