Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Sport

Zaklopen

Albert Verlinde wist niet dat een volksvertegenwoordiger, CDA-mediawoordvoerder Joop Atsma in dit geval, zo amusant kan zijn

Wat had ik vandaag graag een oranjebriesje door deze column willen laten waaien.

Koningin Beatrix is 25 jaar bij de zaak en dat wordt uitbundig gevierd. Op het Malieveld wacht onze vorstin vanavond een mooi feest én een cultuurshock, want wie zich als Koningin een leven lang verstopt heeft in de culturele getto's van het Nationale Ballet en de Stopera, schrikt vanavond toch even als ze ziet dat het volk een hele andere uitleg aan het woord cultuur geeft. Ik zie de verbazing van onze vorstin nu al voor me: ,,Wie zijn die twee zangers die het publiek helemaal los krijgen?'' ,,Marco Borsato en Frans Bauer, majesteit. De een is de zoon van een Italiaanse ijsverkoper en de ander een trotse woonwagenbewoner.'' De vorstin kijkt peinzend voor zich uit; Jan Peter had haar toch echt bezworen dat het in haar land niet wilde vlotten met de integratie. ,,En dat is Xander de Buisonjé majesteit. Ooit door het volk uitgepoept omdat hij de populairste vrouw van Nederland bedroog met vele vrouwen, maar nu weer helemaal terug.''

Beatrix valt voor Xander. Hij doet haar aan haar vader denken

Maar de media actualiteit haalt mijn oranje filosofietjes onderuit.

Jack Spijkerman is naar Tien en dat is de schuld van Joop.

Bijna iedereen denkt nu dat ik het heb over Joop van den Ende, ooit de machtigste man in omroepland, maar echte omroepkenners weten onmiddellijk dat ik het heb over de machtigste omroepman van dit moment: Joop Atsma. Mediawoordvoerder van het CDA en in zijn eentje verantwoordelijk voor de ineenstorting van het omroepbestel. Zelden heb ik een man gezien die zo zonder enige kennis van zaken een hele bedrijfstak mag beschadigen. Het publieke bestel balanceert zorgvuldig op de scheidslijn tussen kijkcijfers en overheidstaken en een formule als Kopspijkers was jarenlang hét voorbeeld van een programma waarin informatie en amusement elkaar ontmoeten. Medy van der Laan had het programma dan ook genoemd als een productie die echt bij de publieke omroep hoort, maar Jopie Atsma uit Surhuisterveen, gesjeesd geschiedenisstudent en korte tijd eigenaar van een persbureau dat naar alle waarschijnlijkheid artikeltjes schreef voor het Surhuisterveense sufferdje, zag zijn kans schoon om in de publiciteit te komen. Als een hitsig konijntje zocht hij de lampen van de camera's op; Kopspijkers hoorde ook niet bij de publieke omroep. Jack Spijkerman had eigenlijk besloten bij de VARA te blijven, maar dacht toen hij de onbetrouwbaarheid van de politiek verantwoordelijken hoorde ,,Wegwezen hier''.

Jopie Atsma beleeft gloriedagen. Afgelopen woensdag zat hij bij Nova en bracht die actualiteitenrubriek meteen in de gevarenzone door er een amusementsprogramma van te maken. Wat een spreker is die man. Hij wil niet weten wat Jeroen Pauw verdient, hoewel die anchorman als presentator en producent toch echt fors uit publieke middelen wordt betaald. Een presentator mag niet meer verdienen dan de minister-president, maar voor het voetballen mag gerust tientallen miljoenen euro's neergeteld worden. Omdat, Joop plaatste de grap prima; dat met reclame terugverdiend kan worden! Topamusement!

VARA-directeur Vera Keur heeft Kopspijkers met onmiddellijke ingang van de buis gehaald en moet gewoon de Joop Atsma-show gaan programmeren. Met zo'n man heb je geen cabaretiers meer nodig. Geen woord van kritiek van Joop op het feit dat de publieke omroep een uniek interview met de jubilerende koningin niet op prime time uitzendt omdat er voetbal is. En dan vindt hij het nog niet gek dat hij niet is uitgenodigd vanavond op het Malieveld.

De vorstin wil er geen volksvertegenwoordigers bij.

Gelijk heeft ze, ze hebben er niks te zoeken, het is amusement. Joop doet dus in Surhuisterveen oud-Hollandse gezelschapspelen en wie hem over de markt van Surhuisterveen ziet lopen weet het zeker: het zaklopen is terug.