Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Weer of geen weer: de trenchcoat

De bijna honderd jaar oude trenchcoat is onsterfelijk, merken Jetty Ferwerda en Peter Stigter (foto's)

Eén klassieker heeft alle modes (inclusief maatschappelijke veranderingen) overleefd: de trenchcoat. Bijna honderd jaar bestaat hij nu. In 1914 bedacht Thomas Burberry het waterafstotende materiaal waarvan de eerste trenchcoats werden gemaakt, bedoeld voor de Britse officieren tijdens de Eerste Wereldoorlog. Via Greta Garbo, Humprey Bogart, 007, de sixties mini- en lakversie en de emancipatie (een trench hoorde bij een mantelpak) belandde de klassieker in de 21ste eeuw.

En moet je hem nu eens zien: in slangeleer, in Chanel-tweed, in doorzichtig plastic, in lichtroze, in babyblauw, met wilde prints of in rustig beige. En Burberry-ontwerper Christopher Bailey vermaakte de trenchcoat tot kekke jurkjes en korte jacks.

De jas heeft tegenwoordig niets meer weg van het wijde, zware, militaire model. Hij is korter, krapper, heeft minder toeters en bellen – maar draagt nog wel de epauletten en de ceintuur.

Op straat kwamen we Esmee tegen in een opvallende trenchcoat. Hij is pas nieuw en ze vindt het eerlijk gezegd wel een beetje eng om in zo'n opzichtige jas te lopen.

Timothy heeft zijn trenchcoat in Londen gekocht waar hij stage loopt. Toch kocht de student Internationale Marketing zijn jas niet bij Burberry, maar bij Zara. Kwestie van budget. Hij combineert hem wel heel casual met een ruitjesbroek en zwarte Nike's.

Tot slot spotten we Maaike in een lichtroze jas, van de H&M. Ze vond 'm leuk en aangezien hij in de mode is, heeft ze hem gekocht. Niet dat ze nou de trends slaafs volgt, ze maakt haar eigen keuze uit het aanbod.