Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Verhalenverteller

Toen Bruce Springsteen bij zijn debuutalbum Greetings From Asbury Park N.J. (1973) werd aangeprezen als een nieuwe Bob Dylan, berustte die vergelijking op niet veel meer dan oppervlakkigheden.

Springsteen schreef intelligente, verhalende songs die hier en daar raakten aan de Amerikaanse folktraditie. Maar hij ontpopte zich spoedig als de hemelbestormende rocker van `Born To Run' en vond zijn stem als een ware original die vooral Roy Orbison, Chuck Berry en Phil Spector tot zijn voorbeelden rekende. Pas toen hij min of meer per ongeluk een reeks eenvoudige akoestische liedjes aan een cassetterecorder toevertrouwde, in 1982 uitgebracht op het album Nebraska, schemerde er iets door van de folkzanger die Springsteen diep in zijn hart altijd al met zich meedroeg. De geesten van Woody Guthrie en John Steinbeck waarden rond op het tussen de rockpraktijken van zijn E Street Band opgenomen The Ghost Of Tom Joad uit 1995. Devils & Dust ligt in het verlengde van dat sobere en sombere werk, hoewel producer Brendan O'Brien (bekend van Pearl Jam en het laatste E Street-album The Rising) iets meer ruimte heeft gekregen voor instrumentale franje: een orkest, een country-fiddle, een gospelkoor, een bescheiden ritmesectie. Meer dan ooit manifesteert Bruce Springsteen zich als een verhalenverteller die in de huid kruipt van zijn personages, zoals de cowboy die in Reno snoeft over zijn bordeelbezoek of de Mexicaanse immigrant die in Matamoros Banks droomt van een beter bestaan. Springsteens stoere werkmansromantiek krijgt in Maria's bed een nieuwe wending als hij een kwetsbare bijna-falset opzet in een tekst die de antithese vormt van zijn oude `The river'. Niet langer is de liefde een val op de route naar een gezapig bestaan, maar juist de hoop die gloort aan het eind van de snelweg. Voor `The hitter', het roerende epos van een gewetenloze bokser die terugkijkt op zijn bloedige carrière, leent Springsteen de melodie van `A hard rain's a-gonna fall'. Daarmee is de cirkel rond en volgt hij Dylan in een tijdloos Amerikaans muzieklandschap, waarin Woody Guthrie de weg heeft gewezen.

Bruce Springsteen

Devils & Dust

(Columbia)****