Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Giya Kantsjeli

De weinig optimistische componist Giya Kantsjeli was onlangs met een voor zijn doen vrij humoristische compositie vertegenwoordigd op de cd die violist Gidon Kremer uitbracht. Hun samenwerking blijkt structureel, want op Kantsjeli's nieuwe plaat neemt Kremer twee van de drie werken voor zijn rekening. Dit keer was Kantsjeli blijkbaar de baas, want de diepe treurnis heeft nu de overhand in plaats van Kremers kermisachtige vrolijkheid. Melancholisch en in een stroperig verlopende tijd ontspinnen zich drie kamermuziekwerken van de Georgische neo-spiritualist. Voor een deel gebeurt dat in het gebied tussen onhoorbaar zacht en pianissimo. Kremers toon krijgt in deze dynamiek iets onwerkelijks en schaduwachtigs.

Opvallend is dat Kantsjeli een zuiver meditatieve sfeer bij herhaling ondermijnt met luidere, driftige en haast verdwaald aandoende interrupties. Als een soort avant-gardistische rudimenten doorbreken ze zijn verder rimpelloos weemoedige mijmeringen.

Giya Kancheli. In l'istesso tempo. (ECM New Series 4618182)