Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Cultuur

Dromen van 72 maagden

Dromen zijn een beproefd middel in videoclips. Er zijn nu maar liefst vier clips op de clipkanalen te zien waarin al het getoonde maar een droom blijkt te zijn of niet. Klassiek is de wijze waarop de droom wordt gebruikt in `Candy Shop' van 50 Cent, de kleerkast-rapper met de onmogelijke naam. In een dure, rode sportwagen komt hij aanrijden bij een grote villa, die, hoe kan het anders met een hiphopper, een soort jihadistische hemel blijkt te zijn: het hele huis blijkt vol te zitten met bijna naakte vrouwen met ronde billen en geweldig grote borsten. Maar aan het eind blijkt de hiphophemel slechts een droom: cliché einde aan een cliché clip.

Ook de rapper van de Nederlandse groep Relax bevindt zich in `No Sunrise' in de Nederlandse hiphophemel, waar de vrouwen wat minder bloot en rond zijn dan in de Amerikaanse. Maar in de loop van de clip blijkt de rapper niet in de hemel, maar in de hel te zijn beland: zijn 72 maagden zijn voedsel voor vampiers. Als de Relax-zanger dit eindelijk door krijgt, ontwaakt hij uit zijn droom en zit hij weer in de kliniek waar hij in het begin van de clip naar toe werd gebracht. Maar als hij in de spiegel kijkt, ziet hij toch weer een vampier.

Het gegeven van een droom die geen droom blijkt is op grappigere manier gebruikt in `Out of my bed' van de Nederlandse groep Krezip. Hier bevestigt de blonde Krezipzangeres een grote haak aan het bed van het vriendje dat ze blijkens de titel uit haar bed wil hebben. Het zijn geen halve maatregelen die ze neemt: ze verwijdert haar vriendje met bed en al uit het huis door hem dwars door de muur uit het suburbia-huis te trekken en vervolgens over de weg achter een kraanwagen aan te slepen. Maar ook dit blijkt weer een droom: vriendje schrikt wakker in zijn bed dat nog altijd in de kamer staat, gaat, iets gerustgesteld, rechtop zitten, maar dan wordt zijn bed alsnog met een flinke ruk uit beeld gesleept.

De vervelendste droom komt voor in `Spoiled' van het nog altijd jonge Britse neosoulwonder Joss Stone. Halverwege de clip botsen Stone en haar ex-vriendje frontaal op elkaar in hun auto's. Ze worden allebei door de voorruit geslingerd en zweven dan door een aquarium-achtige hemel. Maar kijk aan, gelukkig blijkt het heftige auto-ongeluk maar een droom, want tot slot rijden Stone en haar vriendje weer, precies als in het begin van de clip, in hun auto's naar de diner waar zij het op dramatische wijze met hem gaat uitmaken.

In Stone's clip lijken de makers zelf zo te zijn geschrokken van de heftigheid van het ongeluk, dat ze er maar een droom van hebben gemaakt. Dat is een onbevredigend want al te gemakkelijk einde aan de clip. Maar ook in de andere clips is en blijft het gedroom een zwaktebod, dat vergelijkbaar is met de woorden: `En toen kwam er een olifant met een grote snuit...' als laatste zin van dit stukje.