Dit is een artikel uit het NRC-archief

Onderwijs

Commerciële leukigheid in academisch Nederland 2

Collega Van den Bogaard van de TU Delft uit haar twijfels over de nieuwe rol van de student als consument. De universiteitsbesturen sturen er op aan, de staatssecretaris moedigt het aan, en vele studenten gedragen zich er naar. Hier openlijk vraagtekens bij plaatsen is moedig, omdat het belangen schaadt. Van den Bogaard stelt zich kwetsbaar op naar bestuurders, maar ook naar studenten. In een systeem waarbij voortdurende direct en indirecte bezuinigingsronden het academisch en ander onderwijs grootschaliger en extensiever maakten, is dat geen sinecure. Een deel van de studenten wordt zo gesterkt in de overtuiging dat de docent iets uit te leggen heeft wanneer het cijfer voor een tentamen niet de 5,5 haalt. Het is in dergelijke door sommige studenten al snel als anoniem ervaren situaties dat bedreigingen eerder geuit worden. Voor een dubbeltje op de eerste rij wat onderwijs betreft: hoe lang gaat dat nog goed. Zeker wanneer voor datzelfde dubbeltje ook nog eens top-onderzoek verwacht wordt.