DUITSLAND

Max Slevogt in Berlijn

Een ernstige man met een kuif en een baardje: zo portretteerde Max Slevogt zichzelf in 1903. Heel belangrijk voor de ontwikkeling van de Duitse schilder was zijn tijd in Berlijn. Van 1899 tot 1914 maakte hij in de kunstmetropool een snelle ontwikkeling door. De traditionele schilderkunst van de Münchense School liet hij achter zich en hij vond aansluiting bij het impressionisme. Vooral door Edouard Manet, Claude Monet en Max Liebermann liet hij zich graag beïnvloeden. Hun lichte penseelvoering en blije kleuren nam hij over in zijn schilderingen van weelderige tuinen en van landschappen. Maar Slevogt bleef ook trouw aan zichzelf, zo toont een expositie in Wuppertal.

Max Slevogt, Die Berliner Jahre: t/m 22 mei. Turmhof 8, Wuppertal. Di-zo 11-18u, do tot 20u. Inl 0049-20256362 31 & www.von-der-heydt-museum.de

Schoonheid

Schoonheid boomt. In het dagelijks leven, in de kunst en in de wetenschap. Ze vervormt niet alleen met behulp van chirurgische ingrepen het menselijk lichaam, ze bepaalt ook de esthetische discussie. Tegen een achtergrond van feministische, postmoderne en multiculturele vraagstellingen definieert men de relatie van schoonheid en kunst opnieuw - en daarbij gaat het ook om de populaire cultuur en de wereld van de reclame. Het Haus der Kulturen der Welt in Berlijn haakt in op die discussie in met het programma Über Schönheit. Een grote tentoonstelling met werk van Matthew Barney, Michael Lin, Shirin Neshat, Lin Zheng en anderen vormt het hart van het project, daarnaast zijn er dansvoorstellingen, lezingen en performances rond de thema's De mooie ziel, De zinnelijke stad, enzovoorts.

T/m 15 mei, John Foster Dulles Allee, Berlijn. Di-zo 12-20u; Inl 0049-3039787153 of www.hkw.de

En verder

Muziekfestival Heidelberger Frühling, met de vioolsonates van Bach en 4 cycli van Arvo Pärt olv Paavo Järvi, van 1 t/m 29 april: 0049-6221142210.