Groei Ahold hapert in Verenigde Staten

Supermarktbedrijf Ahold blijft stroef draaien in de Verenigde Staten. Hier behaalt Ahold driekwart van zijn omzet. In het vierde kwartaal van afgelopen jaar was het de zwakst presterende regio. Oorzaken zijn een toenemende prijzenoorlog en problemen bij reorganisaties.

Dat heeft Ahold vanochtend bekendgemaakt. In het vierde kwartaal daalde het bedrijfsresultaat bij het grootste en tot voor kort best draaiende onderdeel van Ahold, Stop & Shop/Giant Landover, met 25 procent. Dit ondanks dat het kwartaal dertien weken telde, tegen twaalf weken in 2003. Het aandeel Ahold reageerde vanochtend op de effectenbeurs van Amsterdam aanvankelijk met een daling van 2 procent en was daarmee de grootste daler van de AEX-index.

Naast lagere verkopen ten opzichte van het vierde kwartaal van 2003 en reorganisatieproblemen had Stop & Shop last van lagere opbrengsten door winsten die worden behaald op de verkoop van onroerend goed en een afwaardering van bezittingen, aldus het bedrijf. Eerder bleken de Amerikaanse supermarktketens BI-LO en Bruno's teleurstellend te presteren, waarop de onderneming besloot om deze twee ketens te verkopen. Die verkopen werden in januari van dit jaar afgerond.

Albert Heijn presteerde ongeveer even goed als in het vierde kwartaal van 2003. De omzet steeg 9,2 procent, maar dat was bijna volledig te danken aan de extra week vorig jaar. Zonder dat effect zou de omzet 0,9 procent hoger zijn. Het bedrijfsresultaat daalde ondanks de extra week met 12 procent naar 79 miljoen euro. Dat is inclusief drogisterijketen Etos en slijterijketen Gall & Gall.

Voedingsgroothandel US Foodservice, waar twee jaar geleden een boekhoudfraude van bijna 1 miljard euro werd aangetroffen, maakte de grootste sprong in bedrijfsresultaat. Maar de 11 miljoen euro voldoet volgens het concern nog lang niet aan het doel dat de in 2003 aangetreden bestuursvoorzitter A. Moberg zich heeft gesteld in het reorganisatieplan `Weg naar Herstel'. De omzet van US Foodservice steeg in het vierde kwartaal met 8 procent naar 4,48 miljard euro. Uiterlijk in november van dit jaar neemt het management een besluit of het US Foodservice behoudt.

Over het hele jaar daalden zowel de omzet en het bedrijfsresultaat als de nettowinst van Ahold. Dat kwam deels door het afstoten van supermarkten in de Verenigde Staten, Zuid-Amerika en Spanje. Tot nu toe heeft het concern voor bijna 2,5 miljard euro aan onderdelen verkocht, een van de doelen van het reorganisatieplan Weg naar Herstel. De omzet daalde naar 52 miljard euro, het bedrijfsresultaat van 718 naar 195 miljoen euro en het nettoverlies kwam uit op 443 miljoen euro. In 2001 maakte het bedrijf voor het laatst winst.

Moberg noemde 2004 ,,een overgangsjaar'', waarbij de zogenoemde Arena-structuur werd doorgevoerd. Daarbij werken onderdelen per regio veel beter met elkaar samen. Ook noemde de topman de betere resultaten bij US Foodservice en de vermindering van de schuld van het supermarktconcern tot 6,3 miljard euro. Bovendien vertelde Moberg dat de manier van besturen het afgelopen jaar is ,,versterkt'' en meer ,,transparant'' werd.