Belastingdienst gaat aangifte zelf invullen

De belastingdienst stuurt particulieren vanaf 2008 vooraf ingevulde aangifteformulieren voor de inkomstenbelasting. Dat staat in het beleidsplan voor de belastingdienst voor de periode 2005-2009, dat staatssecretaris Wijn (Financiën) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

De meeste Nederlanders moeten nu nog zelf hun aangifte invullen en voor 1 april terugsturen. Bij de aangiftes die de fiscus straks op voorhand invult hoeven particulieren alleen nog maar te controleren of de gegevens kloppen en ze eventueel aan te vullen. De nieuwe opzet geldt zowel voor mensen die hun aangifte elektronisch doen als voor hen die het papieren formulier invullen.

Particulieren die hun aangifte per computer regelen, krijgen in het nieuwe systeem de mogelijkheid om digitaal met hun belastinginspecteur te communiceren. Zo kunnen ze bijvoorbeeld rechtstreeks vragen stellen. Voor mensen die hun belastingzaken niet digitaal afhandelen gaat de belastingdienst de dienstverlening van de Belastingtelefoon verbeteren. Daarop kwam de laatste maanden veel kritiek wegens de slechte bereikbaarheid. Inmiddels lijkt enige verbetering opgetreden: simpele vragen worden de laatste weken vlot beantwoord, maar het is nog steeds lastig ambtenaren aan de telefoon te krijgen die goed op de hoogte zijn van ingewikkelder kwesties.

Volgens staatssecretaris Wijn ligt de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon de laatste weken op het gewenste niveau van 70 procent. Een iets anders opgezette meting van de Nederlandse Federatie van Belastingadviseurs komt echter niet verder dan 30 procent. [Vervolg BELASTINGEN: pagina 11]

BELASTINGEN

Burger kan straks chatten met fiscus

[Vervolg van pagina 1] Verbetering van de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon is gewenst, te meer daar de fiscus eind dit jaar een nieuwe hausse aan telefoontjes verwacht in verband met de uitkering van de zorgtoeslagen en de huursubsidie. Omdat in het kabinet een verdere inkrimping van het personeelsbestand is afgesproken, gaat de Belastingdienst de hulpverlening verder uitbesteden: deels aan commerciële bedrijven en deels aan instanties als de Kamers van Koophandel, vakbonden, verzekeraars en gemeenten.

Woordvoerder Jan Willem Kemper van het College van Belastingadviseurs is verrast door de snelheid waarmee staatssecretaris Wijn de vooringevulde aangifte wil realiseren. ,,Het getuigt van grote zelfverzekerdheid. Dit gaat enorme gevolgen hebben voor de belastingheffing voor particulieren. Ook de werkwijze van belastingadviseurs zal anders moeten worden. Die zullen hun toegevoegde waarde nog meer moeten halen uit goed advies vooraf.''

In het nieuwe systeem krijgen particulieren en bedrijven een individueel, afgescheiden elektronisch plekje bij de belastingdienst, een zogenoemd persoonlijk domein. Daarin kan een belastingbetaler rechtstreeks toegang krijgen tot veel gegevens die de belastingdienst van hem heeft, maar kan hij ook nieuwe aftrekposten opgeven en aanslagen ontvangen. Ook kan hij informatie aanvragen en bezwaarschriften indienen. De afwikkeling van bezwaren zal elektronisch gebeuren, net als de toekenning en uitbetaling van bijvoorbeeld huursubsidie.

Dit jaar al begint de fiscus overzichten van lopende aanslagen en de stand van de betalingen elektronisch beschikbaar te stellen. Op iets langere termijn kan men e-mails naar de inspecteur sturen. Daaraan wordt ook een chatfunctie toegevoegd, waarmee men een `gesprek' met de belastinginspecteur kan voeren.

Ex-minister De Graaf voor bestuurlijke vernieuwing heeft ook al aan een nieuwe opzet voor de aangifte gewerkt als onderdeel van het zogenoemde digitale overheidsloket. Wijn wil evenwel niet op Binnenlandse Zaken wachten en is zelf vast begonnen met de opzet van het persoonlijke domein.