Mode voor Bono's goede doel

U2-zanger en weldoener Bono heeft een ethisch verantwoorde kledinglijn gelanceerd. Volgens Jetty Ferwerda is die allesbehalve `geitenwollensokkerig'

Hij is zich er wel van bewust dat de wereld niet op de zoveelste modecollectie zit te wachten van een beroemdheid. Maar daar is het U2-zanger Bono ook helemaal niet om te doen. Hij wil een daad stellen. Laten zien dat je ook op een verantwoorde manier leuke kleding kunt maken. Dat klinkt erg geitenwollensokkerig, maar is het niet. De kledinglijn Edun, die hij onlangs samen met zijn vrouw Ali Hewson en het Amerikaanse jeanslabel Rogan lanceerde, ziet er hip uit, een beetje bohemien met z'n wijde hippie-blouses, jeans, minirokjes, wapperende tops en colbertjes. In elk kledingstuk is een slogan gestikt (`we carry the stories of the people who make our clothes around with us') en in de zakken van de jeans zijn gedichten van Rainer Maria Rilke geborduurd.

De kleding is niet alleen gemaakt van organisch verbouwde katoen en linnen, maar wordt ook gefabriceerd in ateliers in Zuid-Amerika, Tunesië en Afrika waar arbeiders onder goede omstandigheden werken en goed betaald worden.

In een interview met de Britse Vogue zegt Bono zich te realiseren dat hij maar een bescheiden bijdrage levert aan het fenomeen fair trade, maar je moet ergens beginnen. Hij noemt het `bewust consumentisme', nadenken bij wat je koopt, waar je het koopt. Bewustwording gaat in kleine stappen, zo zegt hij, en geld uitgeven wordt zodoende een politieke bezigheid. Je kunt olieproducenten behoorlijk pijn doen door hun merk benzine niet meer te tanken of een voedselproducent dwars zitten door bepaalde producten te laten liggen.

De producent en ontwerper van de kleding, Rogan Gregory, verwoordt het anders. Hij was het zo zat dat mensen zijn ontwerpen copieerden, dat hij nu hoopt dat diezelfde fabrikanten het hele idee van een merk-met-een-geweten willen overnemen en niet alleen de kleren. Op die manier verandert er echt iets, zegt hij.

Eerder al zetten Bono en zijn vrouw een keten fast food-restaurants op waar verantwoord – lees: biologisch en gezond – eten verkocht wordt. Bovendien zijn ze allebei actief op allerlei wereldverbeterende gebieden, van derdewereld projecten tot anti-kernwapen-groepen. De U2 zanger komt regelmatig in het nieuws als hij voor de zoveelste keer bij president Bush of premier Blair op bezoek gaat en hen met de neus op de armoede-feiten drukt.

Het label Edun, (nude, naakt, achterstevoren gespeld) is voorlopig alleen te koop in het warenhuis Saks in New York, Fred Segal-winkels in Amerika en Selfridges in Londen. De prijzen varieren van 62 euro voor een shirt tot 235 euro voor een blazer, de jeans kosten ongeveer 137 euro. Er zijn plannen om de kleding te verkopen tijdens de wereldtour van U2, die deze maand in Californië begint. En er is contact met bands als Coldplay en REM om hetzelfde te doen.

Overigens is Bono niet de eerste met een verantwoorde mode-collectie. Het Nederlandse Kuyichi timmert al zo'n vier jaar aan de weg met eco- en arbeidersvriendelijk gemaakte jeans en tops die stoer en hip zijn. Algemeen directeur Tony Tonnaer voorspelde onlangs in Elsevier dat fair trade-producten cool worden, omdat jonge mensen steeds vaker de herkomst van hun spullen willen weten.