Metro Amsterdam stagneert

De aanleg van de metrolijn die Amsterdam- Noord met Amsterdam-Zuid moet gaan verbinden, ligt stil onder het Centraal Station. De gemeente kan het niet eens worden met de twee betrokken aannemers over de toe te passen technieken. Door het conflict wordt de aanleg met maanden vertraagd en lopen de kosten op.

Dat bleek gisteren na een nadere uitleg van de kwartaalcijfers van de Noord/Zuidlijn door wethouder M. van der Horst (Vervoer en Infrastructuur). De onderhandelingen met de aannemers dateren al van vorig jaar en sindsdien zijn de verhoudingen volgens de wethouder behoorlijk ,,bekoeld''. Het probleem is de constructie waarop het CS komt te rusten. De kosten die het conflict opleveren, zijn nog niet bekend. Ook de bouw bij het station Vijzelgracht ligt al weken stil en die bouwstop kost ongeveer een ton per week.

Bovendien kent de Noord/Zuidlijn dit jaar weer een forse tegenvaller die wel becijferd is. De kosten zijn dit jaar met ruim 65 miljoen euro gestegen, op een geschat budget van 1,6 miljard euro totaal. Dat is veel meer dan de cijfers die de wethouder woensdag beschikbaar stelde. Volgens Van der Horst blijft alles echter ,,binnen het budget'', omdat hij ook enkele meevallers heeft gevonden. Zo leveren twee ondergrondse parkeergarages meer op dan gedacht en kunnen nog aan te besteden onderdelen ook winst opleveren. De meevallers komen in totaal ook uit op 65 miljoen euro. De parkeergarages zijn echter nog niet verkocht en het is onzeker of de aanbesteding werkelijk zoveel voordeel oplevert. De metrolijn is volgens planning gereed in december 2011.