Het beeld

Mocht Peter R. de Vries nog eens de politiek ingaan, dan ziet het ernaar uit dat hij eerder Theo van Gogh dan Pim Fortuyn in ere zal houden. Dit seizoen eindigt elke uitzending van Peter R. de Vries, misdaadverslaggever (SBS6) met de oproep van De Vries `houd het hoofd koel!'. Daarna klinkt de gelijknamige rap uit Van Goghs film Cool en verschijnen de eindtitels over een portret van de filmer.

Voor het overige verraadt ,,het programma dat onderzoekt, ontmaskert, aanklaagt en verdedigt'' vooral affiniteit met de toon van het dagblad waar De Vries ooit voor schreef en dat mede-eigenaar is van SBS6. Een zin uit het programma van gisteren: ,,Het leven van Manita neemt een ingrijpende wending als Johan halverwege de jaren negentig zijn bouwvakkershelm aan de wilgen hangt en in zee gaat met zijn zwager, een lokale drugsbaron.'' Ook de aankondiging van de reconstructie van een onopgeloste dubbele moord in Kaatsheuvel (maart 2003) als ,,een verhaal over drie levens die elkaar kruisen en daarna onherroepelijk op de afgrond afkoersen'' ruikt onmiskenbaar naar De Telegraaf.

Ook van De Vries zou je kunnen zeggen dat hij buitengewoon effectief een breed publiek bedient met spannende, iets te vet aangezette vertellingen uit een segment van de samenleving dat dit publiek het beste kent. Niet toevallig begint de reconstructie met het kijken naar de uitzending van Peter R. de Vries, misdaadverslaggever, vlak voordat de ex-vrouw van een xtc-handelaar uit Kaatsheuvel en haar nieuwe vriend op de sofa vermoord worden.

De zelfkant van Brabant was gisteren populair op SBS6. In het kijkcijfersucces Probleemwijken bezochten we Woensel-West, het afvalputje van Eindhoven. SBS stuurt een met microfoon uitgeruste hoerenloper naar een Dominicaanse raamprostituee en onthult heling van een antiek kastje en ongebreidelde kroegleut. Het is me toch wat, die white trash in Eindhoven! Het zijn ook fans van Frans Bauer en Raymond van Barneveld, net als veel SBS-kijkers.

Het is niet eerlijk een half-ranzig, maar desondanks met een zeker respect voor de geportretteerden gemaakt wegwerpprogramma als Probleemwijken te vergelijken met de zwaar gesubsidieerde driedelige documentairereeks De Genco's (IKON). De eigen aanduiding `een Turks familie-epos' is wat overdreven, maar Maaik Krijgsman en Hans Pool dringen wel diep door in een familie van Turkse winkeliers in Amsterdam-Oost. De oudste kleinzoon van 19 wil uit liefdesverdriet over een Hollands meisje een traditioneel gearrangeerd huwelijk aangaan met een nichtje uit Turkije. De camera is erbij als ze elkaar voor het eerst ontmoeten en de bruid naar de grond kijkt. Je voelt dat geen van beiden dit een ideale situatie vindt, maar dat ze alleszins bereid zijn er het beste van te maken. De ontmoeting heeft iets constructiefs, teders en zelfs erotisch. Het is niet alleen veel betere televisie, maar ook een aanwijzing van het niveauverschil tussen de familie Genco en de zeer autochtone bewoners van Woensel-West. Volgende week moet de bruid gaan inburgeren in de wereld van SBS6 en Kaatsheuvel.