De Vlieger voor Franse rechter

De Nederlandse zakenman Erik de Vlieger, grootaandeelhouder van luchtvaartbedrijf de Exel-groep, is door de Franse justitie gedagvaard in het onderzoek naar het faillissement van de Franse luchtvaartmaatschappij Air Lib. Hij wordt verdacht van `medeplichtigheid en misbruik van publieke middelen'. Het proces zou eind dit jaar of begin volgend jaar kunnen beginnen.

Air Lib, na Air France de grootste luchtvaartmaatschappij in Frankrijk, ging begin 2003 failliet. Daardoor kwamen de 3.200 werknemers op straat te staan. Het faillissement zou het gevolg zijn geweest van het frauduleuze beheer van president-directeur Jean-Charles Corbet, nu hoofdverdachte van het proces waarin ook De Vlieger moet terechtstaan. De activa van Air Lib werden vlak voor het faillissement elders ondergebracht. De Vlieger, die had geprobeerd Air Lib over te nemen, kreeg met zijn groep Imca zeven vliegtuigen van de vloot in handen.

Naast Corbet en De Vlieger zijn de advocaat van Corbet en de Canadese bank Canadian Imperial Bank of Commerce gedagvaard.

Corbet, oud-piloot van Air France en vakbondsman, kreeg in augustus 2001 met steun van de toenmalige socialistische minister van Verkeer Gayssot de leiding over Air Lib. Hij moest het in moeilijkheden verkerende bedrijf dat al veel overheidssteun had ontvangen, saneren. In plaats daarvan sluisde Corbet in totaal 30 miljoen euro naar zijn eigen off-shore-holding Holco. Hij kende zichzelf ook een `welkomstpremie' toe van 785.000 euro. De positie van Air Lib werd daarna hopeloos door de crisis die de aanslagen van 11 september 2001 veroorzaakten in de luchtvaart.

De Vliegers pogingen tot overname van Air Lib gingen gepaard met veel publicitair geweld, waarbij De Vlieger niet schroomde de Franse overheid van onwil en tegenwerking te beschuldigen. Na het definitieve vastlopen van zijn overnamepogingen bleek hij alsnog eigenaar te zijn geworden van zeven vliegtuigen en van één de filialen van Holco.

Een Franse onderzoekscommissie constateerde dat De Vlieger, hoewel hij uiteindelijk geen enkele investering deed in Air Lib, de zeven toestellen had ondergebracht in een Amsterdams bedrijf, de coöperatie Mermoz. Op 23 januari 2003 had Corbet, de eigenaar van Air Lib, het eigendom van Mermoz overgedragen aan de E.W. de Vlieger Holding. Dat was vlak vóór De Vlieger afzag van de overname van Air Lib en vlak vóór de handelsrechtbank van Créteil Air Lib failliet verklaarde.

De Exel-groep van De Vlieger verkeert al maanden in de problemen. Het onderdeel Holland Exel verkeert in surseance. Op andere onderdelen legde de belastingdienst beslag.

Thomas Cook: pagina 11