Antistrot keurt eigen werk

Het gebeurt niet vaak dat een kunstenaar publiekelijk een waardeoordeel over zijn eigen werk uitspreekt. De zeven leden van het Rotterdamse kunstenaarscollectief Antistrot hebben op de prijslijst van hun tentoonstelling Drawing and Pain in MKgalerie zelf alvast aangegeven welke van de 28 tekeningen ze het mooiste vinden. Alle werken hebben hetzelfde formaat, maar toch zijn er drie prijscategorieën: de zeven tekeningen met het predikaat A kosten 700 euro per stuk, veertien middenmoters uit de B-categorie kosten 450 euro en zeven mislukkelingen – categorie C – slechts 300 euro.

Sinds 1997 werken de illustratoren Paul Börchers, Johan Kleinjan, David Elshout, Silas Schletterer, Bruno Ferro Xavier da Silva, Michiel Walraven en videokunstenaar Charlie Dronkers samen onder de naam Antistrot. De stichting geeft, als de financiële situatie het toelaat, haar eigen `zines' uit - kunstenaarsboekjes die ook Antistrot heten. Ze maken t-shirts, geven performances en schilderen op bestelling muren vol. Alles draait om samenwerken: de kunstwerken worden gemaakt volgens het dynamische proces van actie en reactie. Individuele stijlen moeten plaatsmaken voor die van het collectief.

Voor de tekeningen in MKgalerie zijn alle Antistrot-leden samengekomen rond een grote tafel met een leeg vel papier. Ieder begon aan zijn eigen kant te tekenen, wat verklaart waarom bijna alle actie zich aan de randen van het beeld concentreert. Die methode heeft veel weg van de cadavre exquis, het aloude surrealistische spelletje waarbij kunstenaars elkaars werk aanvulden. Een groot verschil is dat de surrealisten hun blaadjes dichtvouwden en dus niet wisten wat de ander had gedaan. De Antistrotters spelen open kaart, en hun composities ogen dus in het algemeen redelijk evenwichtig. Bijkomend voordeel van het procédé is dat de werken geen boven- of onderkant hebben en dus naar hartelust gedraaid kunnen worden.

Inspiratie haalt Antistrot uit de wereld van de underground-comic. En dus wemelt het van de rondborstige en masturberende meisjes, snelle auto's en actiehelden - het collectief is in alle opzichten een echte jongensclub. Maar er zijn ook iets softere uitzonderingen, zoals de felgekleurde Regenboog Special (categorie B) en de lieve Dierentekening (een A'tje) met daarop een fraai getekende dolfijn en een brutale rat die de kijker aanspreekt met ,,Whassup''. Bewonderenswaardig is vooral het schijnbaar bodemloze reservoir van ideeën waarover de tekenaars beschikken. Het wemelt op de tentoonstelling van de originele typetjes en grappige quotes – veel te veel om in één bezoek te overzien.

De keurmerken die de kunstenaars hun werken hebben gegeven zijn overigens aardig accuraat. De C-tekening Blubber is inderdaad een incoherent zooitje, en in de Dubtekening van 700 euro sluiten de talloze stripfiguurtjes daarentegen mooi op elkaar aan. Dat had Antistrot dus goed gezien.

Antistrot: Drawing and Pain. T/m 17/4 in: MKgalerie.nl, Witte de Withstraat 53, Rotterdam. Open wo t/m zo 13-18u. Inl. 010-2130991 of www.mkgalerie.nl.