Dana Lixenberg

Op het eerste gezicht ogen de veertig portretten van Dana Lixenberg (Amsterdam, 1964) in De Hallen als een dwarsdoorsnede van de Amerikaanse samenleving. Er zitten foto's tussen van puisterige pubers, werkende moeders, werkloze vaders, te dikke kinderen en modebewuste, schijnbaar succesvolle jonge vrouwen. Toch horen bij al deze doodgewone gezichten opmerkelijke en soms verbijsterende verhalen. Op het moment dat de foto's gemaakt werden verbleven alle geportretteerden in Haven House, een particulier opvanghuis voor daklozen in Jeffersonville. Acht jaar geleden kwam Dana Lixenberg voor het eerst in Jeffersonville, om in opdracht van Jane Magazine een reportage te maken over jonge dakloze vrouwen. Het onderwerp raakte haar, en in de jaren daarna keerde ze ieder jaar een dag of tien terug om nieuwe foto's te maken in het Haven House. Ze zag steeds weer andere mensen aankloppen voor onderdak - een constante stroom van mannen en vrouwen die er ondanks dubbele banen niet in slaagden de huur op te brengen. Op de expositie en in het boek krijgen we hun persoonlijke verhalen niet te horen. De daklozen heten er eenvoudigweg Sarah, Becky of Nikki. Op geen enkele manier heeft Lixenberg haar foto's aangedikt of gedramatiseerd. Waar veel nieuwsfotografen het menselijk leed zouden uitvergroten teneinde gevoelens van medelijden of schuld op te roepen bij de kijker, probeert Lixenberg rolbevestigende clichés te vermijden. Effectbejag is haar vreemd.

Dana Lixenberg: Homeless USA t/m 5 juni in De Hallen, Grote Markt 16, Haarlem. Di t/m za 11-17u, zo 12-17u. T/m 23 april is ook werk van Dana Lixenberg te zien in galerie BowieVanValen, Jacob van Lennepstraat 305a, Amsterdam. Di t/m za 11-18u.