Daft punk (Gerectificeerd)

Er gaan wilde verhalen over Human After All, het derde studio-album van het Parijse dansduo Daft Punk. Bijvoorbeeld dat Thomas Bangalter en Guy-Manuel de Homem-Christo deze plaat in zes weken in elkaar gejast hebben, terwijl hun vorige, Discovery, vier jaar geleden al verscheen. Nog bonter is het gerucht dat de fans, toen Human After All enkele maanden geleden via internet weglekte, dachten dat het downloadende volkje in het ootje werden genomen.

Beide legenden zouden waar kunnen zijn, want Daft Punk laat het er deze keer aardig bij zitten. Op het debuut Homework frappeerde de groep met een meesterlijke, elegante vervlechting van disco, techno en pop, op Discovery balanceerde men vervaarlijk maar verleidelijk op het randje van glossy middle-of-the-road-rock en hier is het alsof de schaarse goede ideeën tot knappens toe zijn uitgewalst. Er gebeuren geinige dingen met vocoders en korte, pakkende melodiefragmentjes, maar nergens wordt de luisteraar de lol vergund dat zulke op zich aantrekkelijke vondsten ook zijn uitgewerkt tot een fatsoenlijk nummer. Het resultaat is een magere plaat met een hoog blijft-ie-nou-hangen?-gehalte. De titel suggereert iets anders, maar het lijkt erop dat de robots, ten tijde van Discovery zo bepalend voor het Daft Punk-imago, de macht hebben overgenomen en dat de automatische piloot overuren heeft gemaakt.

Rectificatie

Daft Punk

In de rubriek CD Pop (25 maart, pagina 11), over het Parijse dansduo Daft Punk, ontbraken enkele regels. De besproken cd Human After All is verschenen bij Virgin. De rubriek is geschreven door Jacob Haagsma.