Yahoo breidt gratis e-maildiensten uit

De Amerikaanse internetbedrijven Yahoo en Google blijven strijden om de gunst van de webgebruiker. Yahoo maakte vandaag bekend dat het zijn gratis e-maildienst fors gaat uitbreiden.

Het bedrijf vergroot de opslagruimte voor elke postbus van 250 megabyte naar 1 gigabyte. Informatie met de grootte van 1 gigabyte komt grofweg overeen met de tekst van vijftig encyclopedieën of vijftig boekenplanken vol romans.

Yahoo biedt hiermee evenveel opslagcapacitiet als Gmail, de e-maildienst van zoekmachine Google, die zich een jaar na zijn lancering nog altijd in de testfase bevindt en niet voor iedereen bereikbaar is. De derde grote speler op dit gebied, softwaregigant Microsoft, biedt Amerikaanse gebruikers van zijn gratis e-maildienst Hotmail 250 megabyte opslagruimte. Nederlandse gebruikers moeten het doen met 2 megabyte.

Yahoo speelt met de vergroting van de elektronische postbus in op de toenemende vraag naar opslagruimte. Steeds meer computergebruikers benutten hun gratis e-mailpostbussen voor het bewaren van onder meer digitale foto's.

Yahoo en Google zijn de laatste maanden in een zware concurrentieslag verwikkeld. Beide bedrijven proberen met een steeds breder pakket van internetdiensten elkaar klanten af te pakken.

Yahoo nam deze week de Canadese fotodienst Flickr.com over. Flickr laat gebruikers digitale foto's publiceren. Het bedrijf begint binnenkort met een weblogdienst waarmee bezoekers elkaar tips over films, theater en restaurants kunnen geven. Google biedt al zulke diensten. Yahoo heeft circa 5.500 werknemers en boekte in 2004 een winst van 426 miljoen euro op een omzet van 2,5 miljard. Google heeft 1.900 medewerkers en maakte 175 miljoen euro winst op een omzet van 2,1 miljard.