Van huis uit in de kleding

Frans van Buuren (45) is afkomstig uit een ondernemersfamilie die bijzonder actief was in de kledingbranche. In zijn werk heeft hij zelf ook altijd met mode en kleding te maken gehad. Warenhuisconcern de Bijenkorf heeft hem nu benoemd tot directeur marketing en communicatie. ,,Het is eigenlijk mijn tweede loopbaan bij de Bijenkorf'', zegt hij. ,,Tussen 1979 en 1984 had ik diverse inkoopfuncties binnen de modeafdelingen van de Bijenkorf. Daarna kwam ik aan de andere kant van de tafel terecht.'' Van Buuren werkte bij een aantal bedrijven, waaronder het kledingmerk McGregor, die leverancier zijn van de Bijenkorf. ,,Ik heb dus altijd contact gehouden met het bedrijf.'' Sinds 2001 is hij terug in Nederland. Daarvoor gaf hij vanuit Chicago en Florence een aantal jaren leiding aan de internationale ontwikkeling van Florsheim Shoes. ,,Toen ik terugkwam kon ik weer bij de Bijenkorf komen werken. Ik werd verantwoordelijk voor de verkoop in een tiental filialen. Wat ik nu moet gaan doen, is er, samen met een aantal creatieve mensen, voor zorgen dat ons `loyaliteitsprogramma' goed werkt. Met andere woorden: dat er genoeg bezoekers komen en dat die ook terug blijven komen.''

Personalia@nrc.nl