Overname Swiss door Lufthansa

De Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa neemt Swiss International Air Lines over. Gisteravond tekenden bestuursvoorzitter Christoph Franz van Swiss en zijn collega Wolfgang Mayrhuber van Lufthansa in Zürich het contract.

Met de overname is een bedrag gemoeid van maximaal 400 miljoen euro, afhankelijk van de aandelenkoers van Lufthansa, dat in eerste instantie 45 miljoen euro aan de kleine aandeelhouders betaalt.

Zowel de besturen van de twee ondernemingen als de grote aandeelhouders van Swiss (waaronder de Zwitserse regering) stemden in met de transactie. Het nieuwe bedrijf is naar omzet (samen rond de 21 miljard euro) ongeveer even groot als Air France-KLM, nu de grootste luchtvaartmaatschappij ter wereld. De merknaam Swiss blijft behouden, eind dit jaar worden de routenetwerken van beide maatschappijen geïntegreerd. De overname van Swiss geschiedt in fases, zo is door de twee partijen meegedeeld, om aan antitrustwetgeving tegemoet te komen en om landingsrechten in derde landen veilig te stellen. Er wordt een nieuwe Zwitserse maatschappij in het leven geroepen, AirTrust, waarin alle aandelen van Swiss zullen worden ondergebracht. In eerste instantie krijgt Lufthansa 11 procent van dit aandelenpakket. Zodra blijkt dat er geen mededingingsproblemen zijn, wordt dit verhoogd naar 49 procent.

Tegelijkertijd treedt de Zwitserse regering in onderhandeling met derde landen voor het verkrijgen van landingsrechten voor vluchten van Lufthansa/Swiss uit Zwitserland. Landingsrechten worden overeengekomen tussen staten en zijn niet automatisch overdraagbaar. Als ook dit is geregeld (gemikt wordt op 2006 of 2007) zal Lufthansa 100 procent van de aandelen in AirTust verwerven. Lufthansa rekent erop dat de overname vanaf 2007 circa 160 miljoen euro aan synergievoordelen oplevert.

Lufthansa maakte vandaag ook zijn jaarcijfers bekend. Het concern boekte een winst van 404 miljoen euro op een omzet van bijna 17 miljard. In een toelichting op de overname van Swiss zei Mayerhuber dat ,,staatsgrenzen'' in de luchtvaart niet langer werken als economische bescherming. ,,Niemand kan het meer alleen af.''

Volgens Mayerhuber past Zwitserland uitstekend in het concept van Lufthansa omdat het een eerste klas markt is en een mooie springplank vormt voor Noord-Italië. In Italië heeft Lufthansa een enorm sterke positie opgebouwd en vormt het de grootste concurrent voor Alitalia.