Het succesverhaal van twee surfers

Met de overname van Rossignol door Quiksilver heeft de slag om de hippe buitenmens een nieuwe dimensie gekregen

De Amerikaanse onderneming Quiksilver heeft met de overname van het Franse Rossignol voor 241 miljoen euro een belangrijke slag geslagen in de strijd om de actieve, sportieve en vooral hippe buitenmens. Door de acquisitie wordt het bedrijf uit Huntington Beach in de staat Californië de grootste fabrikant van artikelen voor de buitensport, zoals skipakken, surfborden, en wetsuits ter wereld.

Het succesverhaal achter Quiksilver begon als een droom van twee jonge Australische surfers. Alan Green en John Law droomden ervan een bestaan op te bouwen in het rustige kuststadje Torquay als voltijd surfers. Om het leven te bekostigen, ontwierp in 1969 een van hen dankzij een lening van zijn vader van 2500 Australische dollars een nieuw surfpak. In 1970 richtten ze Quiksilver op.

Omdat beide jongens nog vooral in praktische termen dachten, kwamen ze op het idee om een oud surfpak van alle overbodige franje te ontdoen. Elk onnodig stukje textiel, elke mouw of broekspijp werd verwijderd om zo tot een surfpak te komen dat comfortabel zat en makkelijk te dragen was. Andere surfers pikten dit op en wilden ook wel zo'n Quiksilver-pak. De rage was geboren.

De surfer Jeff Hakman kwam tijdens een toernooi in Australië in aanraking met de kleding en zag al gauw de potentie van de comfortabele surfpakken. Hakman introduceerde de kleding aan een vriend in Hawaii die marketing studeerde. Deze Robert McKnight zou Quiksilver in de VS doen uitgroeien tot een grote onderneming. Quiksilver opende een kantoor in Newport Beach, Californië.

De jaren tachtig braken aan en Quiksilver was een trendsetter met felle kleuren, grafische ontwerpen en ander uiterlijk vertoon. In de jaren die daarop volgden, breidde Quiksilver zich uit naar andere markten. De onderneming stortte zich op de wintersport met de overname van snowboardfabrikant Melvin in 1997. Daarna veroverde Quiksilver de skatemarkt door skatelegende Tony Hawks onder contract te stellen en zijn kledingbedrijf Hawk Clothing over te nemen. Ongeveer dertig jaar later telt de onderneming zo'n 4.500 werknemers in drie continenten. In 2004 boekte Quiksilver een omzet van 1,27 miljard dollar en een nettowinst van 81,4 miljoen dollar.