`Werk aan het spoor is vaak onveilig'

Spoorbeheerder ProRail en onderaannemers nemen onvoldoende veiligheidsmaatregelen bij ongepland onderhoud aan het spoor.Bij onverwachte reparaties wordt er vaak voor gekozen de treinen te laten doorrijden. Dat kan tot onveilige situaties leiden. Dat stelt de Onderzoeksraad voor veiligheid.

De Onderzoeksraad, de voormalige Raad voor de Transportveiligheid, deed onderzoek naar een dodelijk ongeval in 2002 op een spoorwegovergang bij Veenendaal. Een trein botste op een auto, waardoor de bestuurder omkwam.

Twee monteurs die aan het spoor werkten, hadden per ongeluk de overweg uitgeschakeld. Daardoor bleef deze openstaan toen er een trein aankwam. Tijdens de werkzaamheden waren geen veiligheidsmaatregelen getroffen en de treinen reden gewoon door.

De twee monteurs zijn beiden veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur. De rechtbank verweet hen geen zogenoemde grove schuld, maar in beperkte mate waren ze wel verantwoordelijk voor het ongeval op de overweg.

Volgens de Onderzoeksraad worden bij onverwachte storingen, zoals bij Veenendaal, monteurs erop uitgestuurd en moeten ze zonder hulp de reparatie uitvoeren. ProRail en aannemers gaan er ,,stilzwijgend van uit dat de vaklieden het wel oplossen'', verklaarde de Onderzoeksraad. ,,Een vangnet om fouten op te vangen, ontbreekt.''

Volgens de raad vinden er steeds vaker incidenten plaats bij onverwachte werkzaamheden aan het spoor. Vergissingen van monteurs mogen niet tot ongelukken kunnen leiden.