Unilever daagt AH om verpakking

Unilever spant een rechtszaak aan tegen supermarktketen Albert Heijn. Het levensmiddelenconcern beschuldigt AH ervan dat het met een aantal huismerkartikelen bewust de A-merkproducten van Unilever imiteert. Dat heeft het bedrijf vandaag bekendgemaakt.

Unilever vindt dat de verpakkingen van pindakaas, margarine en ijsthee van AH's huismerk te veel lijken op die van de Unilever-merken Lipton, Calvé, Croma, Becel, Blue Band en Bertolli. Volgens Unilever gaat het om vorm, kleur, lettertype en woordkeus van de verpakkingen. Als voorbeeld noemt een woordvoerder dat op de verpakkingen van zowel Blue Band als het huismerk de frase `licht en smaakvol' staat. Ook heet het huismerk margarine van AH Bewust. De woordvoerder van Unilever: ,,Wij hebben tien jaar lang de reclameslogan `Bewust Becel' gehad. Dat is natuurlijk geen toeval.''

Unilever eist dat AH de genoemde huismerkproducten uit het schap haalt, tot ze zijn voorzien van een nieuwe verpakking. Het kort geding dient op 12 april bij de rechtbank in Haarlem.

Volgens de woordvoerder was Unilever al enkele maanden met AH in gesprek over de pindakaas van de supermarkt, die te veel op Calvé zou lijken. Dat leverde niets op. Toen AH vorige week een margarinelijn lanceerde die Unilever te veel op de eigen merken vond lijken, was voor het bedrijf de maat vol. ,,Mensen bellen ons op dat ze de verkeerde margarine hebben gekocht'', vertelt de woordvoerder. Hij zegt dat de producten in een andere fabriek worden gemaakt, andere bestanddelen hebben en een andere kwaliteit hebben. ,,Het is misleiding.''

De problemen blijven niet beperkt tot de zes genoemde merken. Volgens de woordvoerder kwam onlangs de vrouw van de marketingmanager van Unilevers Unox-rookworsten thuis met de verkeerde worst. ,,Wat ligt daar nou?'' riep haar man. Omdat AH de rookworstverpakking al langere tijd heeft, betrekt Unilever deze niet bij de rechtszaak.

Volgens een woordvoerder van Albert Heijn is het niet gek dat er van AH's 4.500 huismerken een paar op de A-merken lijken. Ook vindt hij het logisch dat AH kleuren kiest die bij een bepaalde productgroep passen. ,,Er worden vaak bepaalde kleuren gebruikt om het verschil tussen light en gewoon aan te geven.'' Het gebeurt volgens hem wel vaker dat leveranciers opbellen dat een huismerkverpakking te veel op een A-merk lijkt.

Unilever heeft een slecht jaar achter de rug, onder andere door de concurrentie van huismerken. Het onderzoeksbureau IRI noteerde dat in de Nederlandse supermarkten de omzet van de 100 grootste A-merken in 2004 met 6 procent was gedaald, terwijl die van huismerken met 5 procent steeg. De woordvoerder van Unilever wil niet vertellen of de omzet van Calvé is gedaald sinds de AH-kopie in het schap ligt. Volgens hem zijn Unilever-producten goed voor 2 tot 3 procent van de omzet van AH, en is dat de laatste tijd niet veranderd.

Rectificatie / Gerectificeerd

De foto bij het artikel Unilever daagt AH om verpakking (22 maart, pagina 13) toont ook producten van Albert Heijn en Unilever die geen inzet zijn van beider rechtszaak. De foto toont pakjes Bakken en Braden (AH) en Croma; Unilever vindt dat de vloeibare varianten te veel op elkaar lijken. Unilever vergelijkt ook niet de getoonde pot AH Excellent-pindakaas met zijn eigen Calvé, maar AH's huismerk. De gelijkenis tussen de rookworstverpakkingen van AH en Unox speelt geen rol in de rechtszaak.