Uitgever moet schrijver in de markt zetten

Succesvolle schrijvers willen meer succes. De traditionele uitgevers kunnen daarbij niet altijd helpen. Na Carry Slee stapt ook Heleen van Royen over naar FMG dat wel die extra aandacht kan leveren.

Heleen van Royen, auteur van de bestsellers De gelukkige huisvrouw en Godin van de jacht, maakte gisteren bekend dat ze haar uitgever Vassallucci verruilt voor de Foreign Media Group (FMG), een ambitieuze onderneming die zich bezighoudt met het uitgeven van `mediaproducten'. ,,FMG is een moderne, slagvaardige organisatie die, net als ik, boeken wil uitbrengen voor een zo breed mogelijk publiek'', aldus Van Royen in het persbericht. Bij FMG krijgt de schrijfster een eigen imprint, genaamd `Heleen van Royen'. Naar verwachting verschijnt komend najaar haar derde roman, niet alleen als boek, maar tegelijkertijd ook als audio-cd.

FMG en Van Royen hebben een contract afgesloten voor meerdere jaren, waarin de rechten van haar nieuwe boeken zijn geregeld, maar waarin ook ruimte is voor speelfilms, dvd's, en alle andere denkbare `mediaproducten' waarmee het merk `Heleen van Royen' op de markt kan worden gezet. FMG biedt Van Royen de financiële ruimte om de komende maanden rustig aan haar nieuwe roman te werken. Bovendien heeft ze vanaf nu de beschikking over een eigen persoonlijke `licentiemanager'.

Van Royen is niet de eerste auteur die een eigen boekenlijn – inclusief persoonlijke begeleiding – krijgt bij FMG. De goedverkopende kinderboekenschrijfster Carry Slee ging haar in 2004 voor. ,,Ik wil verder groeien, breder opereren dan alleen boeken. Dat kon Prometheus mij niet bieden en FMG wel. Het is in dat opzicht een on-Nederlandse uitgeverij'', aldus Slee toen in deze krant. Volgende maand verschijnt haar nieuwe boek voor volwassenen, ook weer tegelijkertijd als leesboek en luisterboek, ingesproken door Slee zelf. FMG produceert tevens de verfilming van Vals, het succesvolle 12+ kinderboek van Slee.

Het vertrek van Van Royen en Slee naar FMG is het voorzichtige begin van een nieuwe trend: schrijvers die een commercieel succes zijn – en dat graag willen blijven – verlaten de traditionele uitgeverij en zoeken hun toevlucht bij een organisatie die slagvaardiger inspringt op hun wensen. Doordat FMG ervaring heeft met het uitgeven van dvd's, cd-roms, spelletjes, klassieke muziek en speelfilms, kan het zijn auteurs een breder pakket bieden dan de traditionele uitgeefbedrijven. Daar komt bij dat zowel Slee als Van Royen zochten naar een `slagvaardiger' uitgever: vooral de traditionele concerns worden als te log ervaren.

FMG is zich als boekenuitgever aan het bewijzen. Van het persoonlijke relaas van Dutroux-slachtoffer Sabine Dardenne – Ik was twaalf en fietste naar school – gingen al 140.000 exemplaren over de toonbank. De uitgeverij maakt geen geheim van de ambities om verder te groeien. Vorige week nog werd de zelfstandige uitgeverij 521 ingelijfd.

De oogst van FMG is groot: zowel Slee als Van Royen zijn binnen de boekenwereld A-merken, die garant staan voor een flinke omzet. Het wapen om de strijd met breder opererende en slagvaardige uitgevers als FMG aan te kunnen gaan, zal voor de grote uitgeefconcerns – de Weekbladpersgroep, PCM en Veen, Bosch & Keuning – zijn om beter te luisteren naar auteurs die vinden dat hun `product' niet creatief genoeg in de markt wordt gezet. Bestsellers als Saskia Noort, Geert Mak, Annejet van der Zijl en Youp van 't Hek hebben door de overstap van Van Royen ongetwijfeld hun oren gespitst.