Treinreis wordt te duur met HSL-kaartje

`Treinen over het nieuwe hogesnelheidsspoor niet alleen sneller maar ook duurder' (NRC Handelsblad, 16 maart).

Het grote verschil in exploitatie tussende HSL richting België/Frankrijk en de Duitse ICE naar/in Duitsland is de geïntegreerde tariefstructuur van de laatste. In Duitsland betaal je een toeslag voor de ICE en is het jouw keuze of je met je Duitse abonnementskaart, kortingskaart of gewone ticket er snel wil zijn door middel van een toeslag. Supergoedkope ICE-retours via internet zijn daar standaard. De verleiding om de trein te nemen is daar groot.

Met de exploitatie van de HSL vanaf 2007 en het opheffen van de normale verbindingen naar Brussel is het voorbij om met de trein `even' voordelig naar Antwerpen of Brussel te gaan. Voor `last minute' zullen echt geen goedkopere apexretours beschikbaar zijn, zodat de optie `met de auto' zeker reëel zal zijn. En: in een kleine twee uur, de reistijd van de HSL van Amsterdam naar Brussel, is deze stad met de auto best ook vanuit het midden haalbaar en betaalbaar en een reëel alternatief.

De HSL dan een succes? Waarschijnlijk niet. Nog afgezien van het overweldigend goedkope vliegverkeer van de prijsvechters in de luchtvaart naar Parijs en verder. Om de HSL succesvoller te maken, moeten haar tarieven geïntegreerd zijn in die van de NS en verder, zodat de HSL betaalbaar en gevuld van en naar Nederland blijft rijden. Beter direct een goede start dan al snel te belanden op een doodlopend spoor.