Alonso bezorgt Renault opnieuw succes

Niet de renstal van Ferrari, maar die van Renault schittert in de eerste races van het Formule 1-seizoen. Nadat de Italiaan Giancarlo Fisichella twee weken geleden in Australië de openingsrace won na van pole position te zijn vertrokken, herhaalde gisteren zijn teamgenoot Fernando Alonso dat kunstje in de Grote Prijs van Maleisië.

Het was de tweede keer dat de 23-jarige Spanjaard een F1-race won. In augustus 2003 was hij de snelste in Hongarije. Zijn Italiaanse teambaas Flavio Briatore, die als teambaas bij Benetton in 1994 en '95 een aandeel had in de eerste twee wereldtitels van Michael Schumacher, koestert een potentiële wereldkampioen. De weg naar een wereldtitel voor de Spanjaard is nog lang – er zijn nog zeventien races – maar voorlopig gaat de coureur met zestien punten aan de leiding in de WK-stand.

Dat de machtsverhoudingen in de Formule 1 aan het verschuiven zijn, bleek ook uit de tweede plaats van de Italiaan Jarno Trulli, die vorig jaar nog bij Renault zat en daar dit jaar plaats moest maken voor zijn landgenoot Fisichella. Trulli bezorgde de Japanse renstal Toyota, dat in 2002 zijn intrede deed in de hoogste klasse van de autosport, voor het eerst een podiumplaats. Zijn teamgenoot Ralf Schumacher, vorig jaar nog bij Williams-BMW, werd vijfde, de plek die hij ook bij de start bezette. Achter Renault bezet Toyota de tweede plaats in het constructeurskampioenschap, waarin Ferrari vorig jaar oppermachtig was. De `scuderia' uit Maranello moet het na twee races met tien punten doen. Ferrari hoopt zo snel mogelijk orde op zaken te stellen en de wagens van 2004 waar nu nog mee wordt geracet – aangepast aan de eisen van 2005 – in te ruilen voor het nieuwe 2005-model.

Voor Toyota's concurrent Honda, dat als motorenleverancier exclusief aan het team van BAR levert, was de Grote Prijs van Maleisië slechte reclame. In advertenties voor personenauto's en motoren maakt Honda nog mooie sier met de vice-wereldtitel die BAR-Honda vorig jaar achter Ferrari bemachtigde, maar de renstal is er niet in geslaagd de lijn van het succes in 2004 voort te zetten. De betrouwbaarheid van de motoren laat flink te wensen over. Al na een paar ronden ploften de krachtbronnen in de wagens van de Brit Button en zijn landgenoot Anthony Davidson, die weinig plezier beleefde aan zijn invalbeurt. De derde rijder van BAR verving de geblesseerde Japanner Takuma Sato.

Tussen de race in Australië en die in Maleisië kreeg BAR nog veel kritiek van de andere renstallen. BAR maakte handig gebruik van de nieuwe regel dat wagens hun motoren voor de volgende race mogen vervangen als ze de race niet uitrijden. Uit een oogpunt van kostenbesparing bepaalde de Internationale Autosportfederatie (FIA) dat een motor dit jaar twee races moet meegaan. Zo mocht de Nederlander Christijan Albers in Maleisië met een nieuwe motor rijden, omdat hij in Australië met pech was uitgevallen. Pech was niet de oorzaak van het feit dat de twee wagens van BAR in Melbourne de finish niet haalden. Button en Sato werden door de teamleiding naar binnen gedirigeerd omdat ze in een kansloze positie reden om WK-punten te scoren.

Het was alweer een tijdje geleden dat een coureur van Ferrari op het podium ontbrak; 3 augustus 2003 in de Grote Prijs van Duitsland. Ook toen, op de Hockenheimring, eindigde Schumacher op de zevende plaats en haalde Barrichello de finish niet.

Zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher startte in Maleisië vanaf de dertiende plek op de `grid'; een verbetering van vijf plaatsen ten opzichte van de eerste race in Melbourne. Door een zelf veroorzaakte aanrijding met zijn landgenoot Nick Heidfeld (Williams-BMW, gisteren derde) viel de Duitser twee weken geleden uit, deze keer reed hij zich nog net in de punten. Zijn zevende plaats was goed voor twee WK-punten.

Daar mocht Schumacher onder meer zijn teamgenoot Rubens Barrichello dankbaar voor zijn, die net als Jenson Button (BAR Honda), Mark Webber (Williams-BMW) en Fisichella voor de Duitser reed toen hij uitviel. En daardoor kon Schumacher steeds een plaatsje opschuiven en uiteindelijk twee WK-punten bemachtigen. Barrichello deed het in de race al niet veel beter dan Schumacher. Hij was al gedubbeld door koploper Alonso en nummer twee Trulli toen hij zes ronden voor het einde van de race met bandenproblemen zijn wagen de pitbox instuurde.

Nader bekeken pagina 15